Mirstīgie. Anton Corbijn Rygoje

Gegužės 27-osios vakarą Rygos valstybinio muziejaus sienos vibravo nuo šiai įstaigai nebūdingo šurmulio. Gausūs lankytojų būriai Arsenalo salę užplūdo darbo dienai net nepasibaigus. Visiškai iškritęs iš konteksto atrodė tik vienas žmogus – liesas dvimetrinis dėdė, kuriam lėtai iriantis per chaosą, minia skyrėsi beveik kaip Raudonoji jūra vienoje pasakoje. Dėdė įgudusiu žvilgsniu tyrinėjo aplinką ir draugiškai kėlė tostus į savo gerbėjų sveikatą. Nusišypsojęs prie jo pribėgusiai šešiametei garsaus latvių teatro režisieriaus Alvio Hermanio dukrelei Jetei, rankoje vos nulaikiusiai didžiulę sklidiną taurę, garsenybė tarstelėjo: „Darling, I really hope it‘s cola“…

Projektuojantis muzikos pasaulį per save ir save – per muzikos pasaulį. Toks yra Anton Corbijn – nesuskaičiuojamą daugybę popkultūros ikonų įamžinęs fotografas, neretai tituluojamas populiariausiu šių dienų scenos metraštininku. Bono ir Co., Kylie Minogue, Robet De Niro, Eva Herzigova, Kim Wilde, Brian Eno, Björk, Kurt Cobain, DEPECHE MODE (kartu ir atskirai), Nina Hagen, Cameron Diaz, Beck, Kate Moss, Clint Eastwood, Johnny Depp, Peter Gabriel, Brian Ferry, keturi KRAFTWERK plastikmenai, Annie Lennox, Danny De Vito, Joni Mitchell, Trent Reznor, Martin Scorsese, David Bowie, Liv Tyler, Tom Waits, Sean Penn, o taip pat ir pats fotografijų autorius įvairių (sutapimas ar ne, bet dažniausiai mirusių) muzikantų amplua. Galbūt todėl visą gyvenimą popkultūros žvaigždes fotografavęs menininkas, kuriam, beje, ką tik stuktelėjo 50, ir pats išgarsėjo nė kiek nemažiau nei jo stilingų portretų herojai. „Mortals“. Taip pavadinta paroda, į kurią tvankią gegužės popietę veržėsi šimtai melomanų. Tiek tad tos sceninės romantikos.

Anton Corbijn gimė Nyderlanduose, netoli Roterdamo. Savo profesinės karjeros pradžia jis vadina persikraustymą į Londoną: 1979 metais jis pradeda fotografuoti kultinio britų žurnalo „New Musical Express“ puslapiams. Šiandien fotografas, dailininkas, vaizdo klipų kūrėjas, trumpametražių filmų režisierius, scenos dizaineris ir dar galai žino kas pripažįsta, kad taip jau išeina, kad ne konkretūs asmenys, o atmosfera tampa svarbiausiu jo fotografijų akcentu. „Atmosphere“ vadinosi ir jo sukurtas pomirtinis tribute, skirtas JOY DIVISION. Dėl šios priežasties visame pasaulyje pripažintas nuotaikos magas vadinamas fotografu, taikliausiai perteikusiu vizualinį 8-ojo ir 9-ojo dešimtmečio britų muzikinės scenos klimatą.

Pradėjęs „solo“ karjerą Corbijn smarkiai išplečia savo veiklos erdves: nuo 1985-ųjų jis užsiima U2 bei DEPECHE MODE albumų apipavidalinimu ir koncertų režisūra (dėkingi „depešai“ savo asmeninį guru netgi buvo paskelbę penktuoju grupės nariu), kuria vaizdo klipus (be daugybės bendradarbiavimo su tais pačiais D.M. ir U2 atvejų, Corbijn dirbo su METALLICA, Nick Cave, NIRVANA, TRAVIS). Viena po kitos pasaulį išvydo Corbijn fotografijų knygos. Jau pirmoji iš jų, „Famouz“, paskatino kalbas apie itin savitą Corbijn fotografavimo stilių – kontrastuojantį apšvietimą, tai „mračnai“ poetišką, tai melancholiškai ironišką vaizdą, netikėtais rakursais laužantį stereotipines žvaigždžių charakteristikas. 2000-aisiais Corbijn publikai pateikė sunkiau virškinamą produktą – knygą „Strippinggirls“, kurį fotografas dvejus metus kūrė su kita garsia olandų menininke Marlene Dumas. Šiuo metu yra pasirodžiusi naujausia Anton Corbijn fotografijų knyga „U2&i“.

Balandį savo darbus trumpai eksponavęs Sankt Peterburge, gegužę Corbijn sugrįžo į Rygą. Pastaruoju metu Latvijos sostinėje fotografas lankosi ypač dažnai: sausį vykusio koncerto Rygoje metu jis lydėjo grupę R.E.M., be to, fotografą sieja artima draugystė su latvių scenos lyderiais BRAINSTORM. Corbijn prisipažino su dideliu malonumu organizavęs fotosesijas paskutiniajam latvių grupės albumui „Četri krasti“, kurį fotografas vadina brandžiausiu.

Kalbų, kurias per parodos atidarymą gerą valandą raportavo labai daug svarbių vietinės reikšmės asmenų, Corbijn klausėsi ramiai pasitiesęs ant laiptų. Ten pat jį buvo galima atrasti ir pasibaigus oficialiajai parodos atidarymo daliai. Kaip ir seniau, popdangaus statistas į dėmesio centrą nesiveržia – daugiau kaip 20 metų geriau už jį patį kalba karališki menininko karjeros pasiekimai.

Anton Corbijn darbų paroda Rygoje veiks iki liepos mėnesio.

Nuo savęs asmeniškai: netapęs rokstaru, kokiame nors paraleliniame gyvenime Bono galėjo/turėjo tapti fotomodeliu.