Austra @ Palladium, Ryga, gruodžio 31 d.

Katie Stelmanis ir penki jos vaikai buvo aukščiau už minutes iki naujųjų, fejerverkus, šampaną.

Gal ir gerai, kad dėl užimto vasaros turo tvarkaraščio, Austra teko paaukoti pasirodymą pernykščiame „Positivus“. Solinis koncertas yra visapusiškai patrauklesnis būdas pažinti grupę, nei pasirodymas festivalyje. Koncerte nereikia galvoti, kad gal jau laikas bėgti, mat vienu metu skirtingose scenose groja du norimi pamatyti vardai, koncerte nėra atsitiktinių žiūrovų, kurie čia atvažiavo dėl Editors, bet kad jau yra galimybė, paklausys ir Austra, gal patiks.

Į koncertą susirenka tie, kurie žino, kur eina ir ką išgirs. Tačiau tai ne prielaida nupiešti bendrą Austra klausytojo Rygoje portretą. Jei bandytume, rezultatas būtų per daug eklektiška persona, realybėje neegzistuojanti. Galima paminėti ryškiausius personažus, tokius kaip saikingai gotiškos merginos su auksiniais trikampiais ant kaktų – aliuzija į Austra simboliką, Katie plaukų šviesumo blondinas su mergina per „The Future“ iš pačių gelmių šaukiantys I know I’m not afraid, I’m consumed, iPadu mojuojantis vyriškis su kostiumu ir Neo akiniais. Pastarąjį nurungė tik vaikinas, pasipuošęs baltu megztiniu ir mėlynais džinsais iš latviškų Gariūnų. Koncertui įsibėgėjus jo merginos ranka atsidūrė už megztinio, masažas truko bent tris dainas, o per bisą jos ranka jau buvo tvirtai suspausta jo, aktyviai aritmiškai mosuojama. Galiausiai su Neo jie atsilaisvino plotelį ir rodė publikai, kaip reikia judėti, publika, būdama kultūringa, nekreipė dėmesio.

Panašūs tipai vis grąžindavo į Rytų Europos realijas, bet buvo išimtis, ne taisyklė. Kaip ir pirmojo vizito „Palladium“ metu, kai šiame buvusiame kino teatre, dabar madingiausioje Rygos koncertų vietoje, grojo Anna Calvi, absoliuti dauguma žmonių buvo laisvi ir įtariai nenužiūrinėjantys vienas kito. Čia beveik išnykęs ir Lietuvoje gajus „amžiaus cenzas“, virtualus visuomenės sukurtas barjeras, dėl kurio į ketvirtąją dešimtį įžengusieji šiuolaikinių grupių koncertų neaplanko, nes neva tai tik jaunimo reikalas. Rygoje žilų galvų dar nepavyko pamatyti, bet vyriškių su mažais vaikais ar elegantiškų damų buvo pakankamai.

Koncertą stebėti turėjo ir Austra vokalistės Katie Stelmanis draugai ar giminaičiai – tai buvo pirmasis grupės pasirodymas šioje jai artimoje šalyje. Nors muzikantė gimė ir užaugo Toronte, o latviškai moka nebent pasisveikinti, jos mama yra pusiau latvė. „Latvijos kultūra yra mano vaikystės dalis“, – „Delfi.lv“ prieš koncertą sakė Stelmanis, savo grupę pavadinusi mitologinio latvių šviesos dievo vardu.

Austra pradžia buvo tik 2010-aisiais, nors Katie muzikinė biografija įpusėjusi antrąjį dešimtmetį. Nuo 10-ies ji mokėsi operinio dainavo, 20-ies suprato, kad nors ir dainuoja profesionaliai, vaidindama nesijaučia gerai, tad atsidėjo tik muzikai, pradėjo rašyti savo dainas, subūrė grupę, vėliau ją metė, išleido solinį albumą. Austra taip pat startavo kaip solo projektas su muzikantais-pagalbininkais, tačiau kaip dabar pripažįsta pati Stelmanis, jų šešeto kompanija tampa vis labiau panaši į pilnavertę grupę, su kiekvieno nario asmeniniu indėliu, ir tai yra puiku. 11-ųjų viduryje „Domino Records“ išleido jų albumą „Feel It Break“, kuriame susipina unikalus Katie vokalas, iš paauglystės likusi gotiška aura, puikus songwriting pojūtis. Toronto žurnalas „Now“ pavadinęs Austra viena geidžiamiausių šokių muzikos grupių šiuo metu, neperdėjo, nebent subanalino jų muzikos stilių.

Rygoje „Feel It Break“ išgirdome visą, išskyrus „Shoot the Water“ ir „The Beast“. Stebint Austra gyvai abejonių nekyla – jie yra gerai sustyguotas ir vienas kitu gyvenantis mechanizmas. Kartu kiekvienas narys yra atskira istorija. Įdomūs visi: per „Beat and the Pulse“ pražystantis bosistas Dorianas Wolfas, too cool būgninininkė Maya Postepski, bene 2 metrų ūgio moteriškumu provokuojantis klavišininkas Ryanas Wonsiakas ir Sari ir Romy Lightman, seserys dvynės, turinčios ir savo autorinį muzikinį projektą Tasseomancy. Dviese jos groja CocoRosie stilistikos vaiduoklišką folką, štai tokį. Su Austra tempą pagreitina, šoka taip, kad į jas žiūri labiau nei į pačią Katie, be kita ko dar atlieka ir pritariančių vokalų partijas, leisdamos dainoms suskambėti šviežiai. In the darkness come, another another < ...> dainuoja jos per „Lose It“ ir taip nepriekaištingam kūriniui suteikdamos naujo šarmo.

Katie šioje kompanijoje yra centrinė figūra. Netikėta tai, kad jei dažniausiai ji atrodo kaip paauglė tarp tokių pat draugų, tai Rygoje pamatėme motiną su penkiais vaikais. Įprastai spalvomis ir vintažine apranga savo įvaizdį formuojanti 26-erių dainininkė šįkart buvo ūgtelėjusi bent penkmetį ir panorėjusi vėl būti operos dainininke. Nieko panašaus į tą naivią merginą rožiniu švarku iš „Lose It“ klipo. Ar nuvylė? Ne, nes tas klipas buvo prastas. Greičiau nustebino ir pridėjo mistikos, kuri šiai kompanijai tinka labiau nei jiems dažnai klijuojamas hipsteriškumas

Katie brandumą kompensavo Sari ir Romy dinamika. Instrumentalistai tuo tarpu užtikrintai darė, tai ką ir turi daryti. Visi kartu jie kūrė darkwave diskoteką kuri buvo tokia stipri, kad kaskart pakildavo aukščiau už metų pabaigos pojūtį, publiką, Rygą, Vilnių, Taliną. Po dainų sekdavęs vaikiškas „Thank You“ nuleisdavo ant žemės, o po to – vėl atgal į viršų.

Koncertas prasidėjo 21:45 o net ir po dviejų bisų baigėsi jau 23:00. Tarsi tyčia, kad tik iki laikrodžio rodyklėms patampant viena visi suspėtų nubėgti iki miesto eglutės (20 min pėsčiomis nuo „Palladium“), pakeliui dar užsisakytų mėsainį greito maisto restorane, nusifotografuotų prie eglutės.

Fejerverkai sprogo masyvūs, minia senamiestyje susirinko tokia, kad sekundę kitą Ryga leido pasijusti beesant megapolyje. Nauja pradžia, nauji tikslai, pamiršti kas buvo, galvoti, kas bus, žvelgti į priekį, ne atgal. Viskas kaip pridera, bet 11-ųjų dar nesinorėjo palikti. Bent jau tų, kuriuose liko Katie, sesės Lightman.

Austra šie metai buvo sėkmės istorija. Žvelgiant iš žmogaus, gyvenančio prie Baltijos, pozicijų, grupės sprendimas vainikuoti metus Rygoje buvo itin altruistiškas, ačiū.

12-aisiais toliau sekame naujienas iš „Palladium“. Kol kas organizatoriai kviečia pas Lauri iš The Rasmus (vasario 2 d.) ir Lamb (vasario 11). Susilaikysim, lauksim ko nors arčiau Austra, Anna Calvi ir Kaiser Chiefs, kurie tik pernai rugsėjį iš naujo gimusioje vietoje jau spėjo paviešėti.

Foto © Edvinas Greičius