“Paslaptingojo tryliktuko” garsovaizdžiai

Apie projektą “Secret Thirteen” (toliau – “S13”) pirmą kartą išgirdau iš buvusio “Ore.lt” autoriaus Pauliaus Ilevičiaus. Šiuo metu Paulius bendradarbiauja būtent su šiuo e-žurnalu – savotiška įvairiausių garsovaizdžių biblioteka. Visai neseniai dvejų metų gimtadienį pažymėjęs internetinis muzikos ir meno žurnalas „S13“ savo kassavaitinių miksų serijoje pristatė jau 83-ąjį katalogo numerį – britų muzikos dueto Demdike Stare miksą.

Šių metų “Sūpynėse” ne vienas melomanas laukė “S13” įkūrėjo ir “dvasiškojo tėvelio” Justino Mikulskio aka S13 pasirodymo. Žinant, kaip preciziškai formuojamas jo internetinis media projektas, buvo galima tikėtis tikrai gurmaniško garsų parinkimo. Deja, dėl tam tikrų priežasčių S13 Pakretuonės miškuose taip ir nepasirodė. Ir, tiesą sakant, tik dar labiau padidino susidomėjimą savo veikla.

Visa tai tapo priežastimi praskleisti paslaptingumo šydą. “Ore.lt” pašnekovė – “S13” redaktorė, kultūros vadybininkė, renginių organizatorė, prodiuserė, žurnalistė Radvilė Nakaitė. Beje, 2008-aisiais Radvilė dirbo “Art&Event” komandoje, kuri žymiajame “Roskilde” festivalyje statė meno instaliacijas ir dekoravo festivalio erdvę. Na, bet pokalbis ne apie tai…

Kaip ir kodėl kilo mintis įkurti “S13” e-žurnalą?

Žurnalas atsirado dėl keleto priežasčių. Visų pirma – kaupiamų žinių, asmeninio tobulėjimo bei noro įleisti šaknis ne tik Lietuvos, bet ir užsienio kultūros erdvėje. Internete trūko sistemingo tokio pobūdžio informacijos pateikimo vienoje vietoje, tad meilė menui, asmeninės ambicijos, noras edukuoti, bendrauti ir kurti naujus ryšius tarp meno profesionalų ir paskatino Justiną Mikulskį bei Margaritą Niedvaraitę (deja jau palikusią mūsų komandą) įkurti “S13” žurnalą. Vėliau dėl itin sėkmingos žurnalo plėtros, ėmė didėti ir komanda: aš prisijungiau po pusmečio, o šiuo metu jau dirbame šešiese.

Atvirai kalbant, kol nepamačiau jūsų kontaktų, buvau įsitikinęs, jog tai – užsienio portalas. Iš kur toks preciziškas ir aukštas garso meno pateikimo lygis?

“S13” komandoje yra itin skirtingi žmonės, tačiau visi jie akcentuoja vieną svarbiausią dalyką – kokybę. Galiu teigti, jog esame perfekcionistai – prie kiekvienos smulkmenos praleidžiame itin daug laiko. Per dvejus metus yra pasitaikiusi ne viena situacija, kuomet garsių atlikėjų atsiųstos selekcijos neatitiko mūsų keliamų reikalavimų, tačiau yra nutikę ir priešingai – kai kuriems atlikėjams yra pavykę gerokai pranokti patiems save. Tai itin džiugina. Į atlikėjus kartais kreipiamės jau turėdami šiokią tokią mikso viziją ar netikėtą scenarijų, tokiu būdu atlikėjui sukurdami tam tikrą iššūkį. Galutinis rezultatas visuomet būna nenuspėjamas, tuo spėjo įsitikinti ir mūsų skaitytojai.

Šio žurnalo veikla jums turbūt yra laisvalaikio užsiėmimas, o kaip užsidirbate pragyvenimui?

Taip, tai yra laisvalaikio užsiėmimas ir absoliučiai nekomercinis projektas. Greta žurnalo reikalų dirbame su įvairiais internetiniais projektais, kultūros renginiais ir jų sklaida, rašome kitiems portalams, užsiimame leidyba, reklama, dizainu, fotografija.

Kas labiausiai inspiruoja tęsti “S13” veiklą?

Pats procesas, kuomet bendraujame su muzikos ir meno kūrėjais iš viso pasaulio ir kuriame naujus kultūros produktus. Kiekvieną savaitę su nekantrumu laukiame miksų. Juos įrašantys atlikėjai stebina pačiomis netikėčiausiomis miksų koncepcijomis, nuolat didėja ir žanrinė įvairovė. Pradžioje labiau orientavomės į experimental, drone, ambient, abstract, techno ir šiuolaikinę muziką, tačiau vėliau mūsų kataloge atsirado nemažai muzikos ir iš kitų muzikos sričių, tarp kurių goth rock, post-punk, minimal wave, industrial, IDM, džiazas ir pasaulio muzika. Visa tai leidžia patirti nuostabių akimirkų, geri miksai tampa tarsi narkotikas.

Kuo šiandien gyvena vienas didžiausių Lietuvos miestų Panevėžys? Ar yra kokių nors vietų, kur galite sutikti bendraminčių?

Panevėžys, apie kurį klausi, per “S13” veiklą gan giliai įsismelkė į mano gyvenimą, su Justinu Mikulskiu bendradarbiaujame jau daugiau kaip ketverius metus. Esu siejama ne tik su “S13” vardu, bet ir su Panevėžiu, kuriame retkarčiais svečiuojuosi. Gimiau, užaugau ir vis dar gyvenu Vilniuje, tačiau kartais pažįstami mieste ar festivalyje tuo suabejoja ir laiko mane panevėžiete. Net ir patys panevėžiečiai dažnai būna įsitikinę, jog aš esu iš jų gimtojo miesto, be vargo suprantu jų dialektą, naudojamas frazes ir slengą.

Dažnai apima jausmas, kad Panevėžys mane tarsi persekioja, bet geraja prasme. Su bendraminčiais kalbamės įvairiomis temomis, tad atsakydama į klausimą galiu teigti, jog Panevėžys šiuo metu išgyvena ne patį geriausią laikotarpį: dėl sumažėjusio gyventojų skaičiaus jam atimtas didmiesčio statusas, kultūros renginių pasiūla itin skurdi. Gražią ir šiltą dieną eidamas miesto gatvele pačiame centre gali nesutikti nė vieno žmogaus, o potencialūs panevėžiečių bendraminčiai jau senokai yra išvykę gyventi į kitus miestus ar kitas šalis. Panevėžyje likę jauni žmonės susitinka parodų atidarymuose, gero kino seansuose, tačiau dažniausiai savo kultūrinius poreikius tenkina važiuodami į kitus miestus bei viskuo domėdamiesi internete.

Viena įspūdingiausių žurnalo sekcijų – įvairių garso menininkų, muzikantų, įrašų kolekcininkų, įrašų kompanijų savininkų ir kitų, su garsu susijusių žmonių, miksai. Kurio jų atsiradimo istorija “S13” buvo įdomiausia?

Pati įdomiausia, netikėčiausia ir mūsų itin vertinama yra ambient muzikos pionieriaus Biosphere mikso atsiradimo istorija. Miksas, sulaukęs daugiausiai dėmesio, atkeliavo pas mus visiškai neplanuotai (miksų publikavimo grafiką esame numatę kone metams į priekį). Staiga mirus ambient muzikos kūrėjui Pete Namlook (1960-2012), Biosphere įrašė miksą, kuriantį tokią atmosferą, kokią 1992 metais jam sukūrė pirmąkart perklausytas Pete Namlook albumas, itin inspiravęs ir pastūmėjęs kurti. Miksas į mūsų pašto dėžutę, kaip puikiausia dovana, įkrito prieš pat Kalėdas, o mes nepaprastai džiaugėmės, kad Biosphere nieko apie tai mums nepranešęs jo publikavimui pasirinko būtent mūsų žurnalą.

Kas pateikė netikėčiausią rinkinį?

Mano nuomone, tai – 80-asis mūsų serijos miksas, sukurtas Melburne atsiradusio dueto HTRK nario Nigel Yang. Šis meditacinis ir be galo intymus miksas primena vidurnakčio ragą – vieną indų klasikinės muzikos sąvokų muzikos kompozicijai ar improvizacijai apibūdinti. Vidurnakčio raga atliekama tik vidurnaktį, tad kviečiu nieko nelaukus šį miksą paklausyti artimiausią naktį. Miksas susideda vos iš 8 kūrinių, jo autorius pabrėžė nemėgstantis staigių pasikeitimų ir daug skirtingų individualybių, sulietų į palyginus trumpą laiko periodą. Šis miksas taip pat atspindi jo patirtis iš sąmoningų sapnų, o mes labai rekomenduojame šio mikso klausytis vienumoje.

Kuris miksas iš jūsų bibliotekos būtų tinkamiausias Panevėžio garso takeliui?

Šioje vietoje reikėtų šiek tiek pasvarstyti. Galbūt geriausiai Lietuvos šiaurėje esantį Panevėžį “įgarsinti” galėtų jau minėtas Biosphere miksas, nes jį sukūręs norvegas Geir Jenssen taip pat gyvena šiaurėje – už poliarinio rato. Sutampa žiemiškos atmosferos: Panevėžys yra išties niūrus, šlapias, miglotas, blanki kaminų šviesa tiesiog kerta per sąmonę. Iš kitos pusės, tai galėtų būti ir Orphx mums įrašytas miksas, kuriame ritmika maišosi su statika, kas yra jaučiama Panevėžio ore. O jeigu esi šiltai įsikuitęs savo namuose, bet kuris miksas gali tapti Panevėžio garso takeliu, nesvarbu ką beveiktumei. Tačiau visgi reiktų konstatuoti, kad šiaurietiški garsai būtų artimiausi šiam depresuotam miestui.

Tarp virš 80-ies miksų, lietuvius galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų: Ryklys, Ersha, Šarūnas Nakas, Gintas K. Ar jau turite nužiūrėję dar ką nors?

Taip, ateinantį pusmetį esame suplanavę miksus visiems kitos rankos pirštams, tačiau esame “Secret Thirteen” – kol kas laikysime tai paslaptyje.

Kaip šie miksai pasiekia “S13”? Kaip jūs ir žmonės iš viso pasaulio surandate vieni kitus?

Viskas vyksta internetu, stebime įvairios muzikos scenas ir renkamės kūrėjus, kurių selekcijas norėtume įtraukti į savo miksų seriją. Tačiau esame atviri ir kitų idėjoms – greitai skelbsime antrąjį konkursą “The Guide”, kuriame galės dalyvauti visi, norintys įrašyti mums miksą. Praėjusį kartą sulaukėme virš 30 miksų iš mažai žinomų atlikėjų, atrinkome ir atskiroje žurnalo skiltyje pristatėme 5 konkurso nugalėtojus.

Taip pat esame įkūrę ir skiltį įrašų leidyklų pristatymams. “S13” Spotlight rubrikoje publikuojami miksai, sudaryti iš tam tikros įrašų leidyklos kūrinių, o įrašų leidyklos atstovas atsako į aktualius muzikos industrijos klausimus. Čia vertėtų suklusti muzikos vadybininkams.

Be muzikos reikalų, turime ir interviu rubriką, kurioje atskleidžiame netikėtas atlikėjų asmenybių puses, kalbiname garsius šiuolaikinius menininkus. Turime sugalvoję ir itin netikėtų galimų pašnekovų, tačiau kol kas juos irgi laikysiu paslaptyje.

Ar sulaukiate kokios nors reakcijos iš savo auditorijos?

Taip, žinoma. Sulaukiame daugybės komentarų, pasiūlymų, pastabų – visa tai labai vertiname. Dažnai užduodame tiesioginius klausimus savo auditorijai Facebook’e, siekdami išsiaiškinti, kas jiems įdomu ir šiuo metu aktualu.

Atsidarę “Windows”, girdime B. Eno kūrybą, o koks garsas galėtų nuskambėti atsidarius “S13”?

Jokio garso neįdėjome ir manau, kad neįdėsime. Internete naršantis žmogus dažniausiai ir taip klausosi muzikos, todėl papildomi ir netikėti garsai gali sukelti nemalonius pojūčius (pvz.: “Kaunas Jazz” svetainėje staiga užgrojantis itin nekokybiškai skambantis bigbendas gali ir širdies smūgį įvaryti). “S13” turi savo garsinį skirtuką, kurį dedame kiekvieno mikso pradžioje. Visai neseniai jį atnaujinome – dabar klausytojai gali išgirsti malonų moterišką balsą.

“Secret Thirteen” internete