“Kritinė masė”(ang. Critical Mass) – tai visame pasaulyje paskutinį mėnesio penktadienį vykstanti akcija, kurioje žmonės su dviračiais ir savaeigiu transportu masiškai užima gatves. “Kritinė masė”(toliau KM) neturi vadovų ir tikslų, tik susitikti kartą per mėnesį ir džiaugtis važiavimo saugumu.
Kritikai, daugiausia automobilininkai, sako, jog tai yra sąmojiningas eismo trukdymas, neleidžiantis miestui normaliai funkcionuoti. KM netrukdo eismui bei šio judejimo kritikams, kurie žiuri į tai, kaip į transporto kamščius, atkerta: “Mes neblokuojame eismo, mes esame eismas.”
Nuo tada, kai pirmą kartą toks pasivėžinimas įvyko San Franciske, 1992 metais, KM padarė nenuginčijamą poveikį vietinių valdžių ir miesto planuotojų supratimui apie dviratininkų poreikius miestuose. Be to, KM įvyko jau daugiau kaip 325 miestuose visame pasaulyje. San Franciske, tradicinė KM pradžia yra Justin’o Herman’o aikštėje, gale Marketo gatvės.
Per kai kuriuos pasivažinejimus pasitaiko draudžiamų veiksmų, vadinamų “corking”, kurie sukelia sankryžos eismo stabdymą taip, kad dviratininkai lengvai pravažiuotu pro raudoną šviesaforą. KM dalyviai visada stengiasi išsiskirstyti iš kelio centro ir užleisti jį greitosios pagalbos mašinoms, kai paprasti dviratininkai tiesiog važiuoja kelio kraštais. Kritikai pripažysta, kad šie veiksmai prieštarauja pasakymui “mes esame eismas”, nes eilinis transportas neturi tokių privilegijų, kaip kirsti raudoną šviesaforo signalą.
KM skiriasi nuo daugelio kitų visuomeninių judėjimų savo organizacine struktūra. KM pretenduoja būti “organizuotas atsitiktinumas”, be lyderių, be organizatorių, be jokios narystės. Pavyzdžiui angliškas terminas “xerocracy” buvo sudarytas kad nusakytų kaip yra išrenkamas KM maršrutas: kiekvienas turintis pasiūlymą paruošia žemėlapį ir padalina jį dviratininkams dalyvaujantiems KM.
Kai kurie dviratininkai seka paskui ilgai negalvojančius būrio priekyje, tačiau kiti maršruta apgalvoja dieną prieš – išsirinkdami populiariausius kelius. Vieni pasirenka, kur vaziuos, pagal susitarimą. šie metodai leidžia akcijai vykti be susitikimų, stuktūros, vidaus politikos ir taip toliau. Norint, kad KM egzistuotų, tereikia, kad pakankamai žmonių žinotų apie tai. Taip pat dalyvių turi būti pakankamai, kad saugiai užsiimtų kelio dalį, kurioje neįsiterptų joks motorizuotas transportas.
Terminas KM buvo pasiskolintas iš amerikiečio, rikšų dviračių bei kitų žmogaus jėga varomų transporto priemonių dizainerio George’o Bliss’o pastebėjimo. Viešėdamas Kinijoje jis atkreipė dėmesį, kad eismo dalyviai, motoriniai ir bemotoriai, tuėjo sutartini būdą, kaip susiderėti nereguliuojamoje sankryžoje. Eismas šiose sankryžose užsikimšdavo, kol paskutinieji pasiekdavo kritinę ribą ir tada masė būdavo priversta judėti per sankryžą. Šis terminas buvo paminėtas Ted’o White’o dokumentiniame filme “Return of the Scorcher” (1992) ir vėliau pritaikytas KM judėjimui.


Komentarai