„Visi žmonės gimsta laisvi ir lygūs savo orumu ir teisėmis“, – skelbiama Visuotinėje žmogaus teisių deklaracijoje. Lietuvos Lygių galimybių įstatymas draudžia diskriminaciją dėl amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, rasės ar etninės priklausomybės, religijos ar įsitikinimų. Dažnai išgirsti sakant „aš tolerantiškas“, tačiau tai tik apvalkas. Žmogaus teisių, jų gynimo politikos Lietuvoje nėra.
Mes neturime tolerancijos tradicijų. Po caro Nikolajaus II ir keletos metų parlamentarizmo, patekome po Antano Smetonas tvirtu padu. Uždėjo cenzūrą, uždraudė partijas (išskyrus tautininkų) – minties ir susirinkimų laisvės suvaržytos. Po to šalį užgrobė raudonasis kaimynas, ir kas dėjosi tuos 50 metų daugumai aišku. Kai iškišom galvas 1990-aisiais skelbėme, kad tapome demokratine valstybe. Tačiau kas ta demokratija mes nežinojome. Tiesioginio ryšio su žmogaus teisėmis taip pat nematėme.
Tad gyvenome toliau, vieni seno, kiti tik augo. Ir tie, kurie augo, nesuprato, kas ta tolerancija. Ir tie, kurie auga dabar, to vis dar nesupranta. Nes „p*******” dar daugeliui lietuvių – riebiausias įžeidimas. O autobusų stotelėse gali išgirsti: „16-os metų ir dar mergos neturėjęs? P****** !”. O žavintis Obama taip pat gali sulaukti replikos „Bet jis juk juodas!“. Suprask, „juodas“ negali būti geras. „Juodi“ juk labiau linkę nusikalsti, ar ne? Be to, jų juk nesuprasi – ne tokie jie kaip mes…
Daugeliui aišku ir tai, kad čigonai – vagys ir dealeriai, žydai – gudrūs lupikautojai, o gėjai – ne vyrai. Ir šie vaizdiniai taip įaugę į lietuvio pasąmonę, kad net ir nusprendus jam tapti tolerantišku kiekvienąkart susidūrus su visuomenės jautriomis grupėmis, šiam apsisprendėliui reikėtų vis pagauti save stereotipiškai mąstant ir „permąstyti“ dalyką iš naujo.
Sunku suaugusiems, o brandžiam amžiui – tuo labiau. O vaikams lengva. Jiems viskas lengva, jie greitai mokosi, ir kas tada jiems pasirodo normalu, tai ir toliau taip bus. Bendraus su juodu, raudonu, geltonu, bet kokiu – tas pats. Bendraus su vaikais iš netradicinių šeimų – jie taip pat skirtumo nematys (jei aplinka pati nepirš, kad šit, jis KITOKS). Bet ne, mes to nenorime. Nenorime iškrypusios visuomenės. Nei mes, piliečiai, nei valdžia. (Projektas „Gender Loops“ mokyklose – trauma vaikui!).
Nenorime iškrypusios visuomenės, bet turime netolerantišką. Tarptautinis moksleivių sveikatos ir gyvensenos tyrimas HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) parodė, kad 76,8 proc. berniukų ir 65,1 proc. mergaičių tyčiojosi iš bendraamžių per pastaruosius du mėnesius. Ir tai yra didžiausias rodiklis iš 37 tirtų pasaulio šalių. Patys patyrė patyčias 68,2 proc. ir 69,4 proc. atitinkamai berniukų ir mergaičių. Ir vėl tai paskutinė vieta tarp kitų valstybių. Kiti sako – kalti amerikietiški filmai, kur tiek daug žiaurumo, muštynių – žodžiu, jokios mokomosios didaktikos vaikams. Tačiau JAV tyrime atrodo visai neblogai – per vidurį su 48,8 proc. ir 39,5 proc. berniukų ir mergaičių, kurie patys tyčiojosi. Tiesa, tyrimas darytas 2001/2002 metais, tačiau Margarita Jankauskaitė – projektų vadovė iš Lygių galimybių plėtros centro – sako, kad dabar rezultatai būtų dar smarkesni.
Taigi, o kas daroma padėčiai taisyti? 2007 m. rugsėjo 11 d. Europos žmogaus teisių teismas byloje L prieš Lietuvą įpareigojo Lietuvą per tris mėnesius nuo sprendimo įsigaliojimo priimti įstatymą, reguliuojantį lyties keitimo tvarką ir sąlygas, tačiau dar ir dabar jo nėra. Politines darbotvarkes uzurpavę ekonominiai klausimai, aktyvaus intelektinio darbo žmogaus teisių padėties gerinimo kryptimi nėra, kaip ir realią galią turinčios ir už žmogaus teisių politikos vystymą atsakingos institucijos.
„Mes tarpukelyje tarp Kazachstano ir Švedijos. Nors arčiau Kazachstano“, – taip žmogaus teisių, o kartu ir demokratijos padėtį Lietuvoje nusako Žmogaus teisių stebėjimo instituto direktorius Henrikas Mickevičius.
Balandžio 30, 2009 13:26
jau kad skėlė autorė, tai skėlė. net aukštaitiška šnekta prasiveržė iš pykčio. ne apie tas žmogaus teises kalbėt reikia. juodieji amerikoj ir europoj turi geresnes žmogaus teises nei mes patys. smetonas (ne, visgi Smetonos) “režimas” nebuvo niekuo blogas. negali visi diedusikai meluoti, kad “prie Smetonos buvo gerai”. išties gerai buvo. o va “prie Kubiliaus”, tai tikrai kad p…… Neprofesionaliai ir be ryšio parašyta.
Balandžio 30, 2009 13:45
Taip, straipsnis nekoks, bet tema gera :)
Na Lietuvoje speju situacija dar ilga laika nepasikeis. Sovietmetis padare moraline zala zmonems, todel tos kulturos apsciai galima matyti ir dabar.. Ir bus taip dar kiek ilgai, nelabai turbut galima ir pasakyt. Ismirs ta senoji karta, uz 20 metu gal zmones jau bus kitokie, gal bus daugiau zmoniu grizusiu is uzsienio ir taip sakant, igavusiu kulturos daugiau…
Balandžio 30, 2009 15:00
pvz..: gal galetu autore procentiskai pateikti skaiciu kiek cigonu nesusije su nusikalstoma veika? kiek procentiskai ju susije su narotiku prekyba? man isties labai idomu. gal tada as pradesiu juos toleruoti…
Balandžio 30, 2009 17:19
Tokių tyrimų, kiek čigonų susiję ar nesusiję su nusikalstama veikla aš nežinau, nemanau, kad jų yra, nes jau iškart jie netoleranciją skatintų (“kiek NEsusiję”). Kitas dalykas, kodėl dalis čigonų susiję su nusikalstama veikla? Todėl , kad visaapimantys stereotipai jiems be proto apsunkina kelią link padoraus darbo , nes daug darbdavių nenori priimti romų. Taigi jei nesikeis požiūris, nieko nebus – liksim užburtame rate.
Balandžio 30, 2009 17:33
Cigonus ignoruoja ne tik Lietuvoje bet ir visame pasaulyje :) Tokie jau jie yra, cigonai. Stereotipas.
Balandžio 30, 2009 17:41
kazkas pajudejo,dek parlamente:)
Balandžio 30, 2009 18:01
Na Rumunijoje, pavyzdžiui, jie gyvena daug geriau nei Lietuvoje.
O jei vadovausimės “Visi tai daro, tada ir man galima, ir tai yra ok”, tai netoli nuesime.
Balandžio 30, 2009 18:29
čigonai kitur vertinami kitaip, nes pvz. Vengrijoje ir kitur pietuose jie neplatina narkotikų, tačiau yra vagys. Kišenvagiai. Jie nemuša, neužmuša, tik meistriškai apvagia. tai kiek geriau, nei nuo lietuvio gaut su lazda. Rromane – cigany – gitane – gypsy. Visur jie gerbiami dėl muzikos ir savitos klajokliškos šarmingos kultūros. Rytoj apie tai, beje, rašys “Literatūra ir menas”, paskaitykit (šiandien jau pasirodė, tiksliau)
Balandžio 30, 2009 20:16
Ieva, is kur zinai ir ka reiskia, kad Rumunijoje cigonai gyvena geriau, nei Lietuvoje? Ka turi omenyje?
Ar tu ka nors zinai apie cigonu kultura ir ju paprocius?
Ar zinai, kad pas juos tradicijos yra vis dar itin tvirtos, kad jie neleidzia i mokslus savo dukru, nes tai yra nepriimtina (taip, isimciu yra, bet kur ju nera), kad kastu sistema ten yra itin tvirta, kad jaunos mergaites yra istekinamos ir turi sedeti namie ir auginti vaikus.
Kai kultura, gyvenanti kartu su tavimi, nesiintegruoja, nes to nenori/taip priimta, tuomet integracija ir nevyksta. Kai komunikacija tarpusavyje tarp dvieju kulturu nevyksta, atsiranda ir problemu. Taciau problema niekada nebuna vienapuse, ir nereikia i ja ziureti taip trivialiai.
Is asmenines pozicijos, manau, jog zmogus, norintis pritapti tam tikroje kulturoje, turi stengtis i ja integruotis. Nekvaili aplinkiniai, matydami toki pavyzdi, tai priims teigiamai, o kvailiai netures argumentu ant kazko “netolerantiskai varyti”. Ar kas nors trukdo cigonu vaikams eiti i mokyklas, stoti i universitetus, siekti issilavinimo? Issilavines zmogus visur vertinamas ir gerbiamas.
Balandžio 30, 2009 21:21
Migle, integruotis galima stengtis. Čigonų vaikams į mokyklas ir universitetus trukdo eiti ne tik jų kultūrinė tradicija, bet ir viešas niekinimas ir diskriminacija. Gal pamiršai kiek daug dalykų trukdo eiti į mokyklą: kitokia tarmė nei visų, kitoks apsirengimas, kitokie pomėgiai, kitoks fizinis sudėjimas, kitokia seksualinė orientacija ir t.t.
Darvinizmu remti socialinę politiką yra neteisinga, bet SADM darbuotojai taip negalvoja. Kai socialiai nejautrūs žmonės užima tokias pareigas, yra labai baisu. Ir tikrai suprantu, kodėl Ievos tekstas toks emocingas ir mažai argumentuotas.
Ačiū už temą.
Balandžio 30, 2009 21:27
Problema nebūna vienapusė, bet, kai matai, kai čigonei neduoda darbo, nes ji čigonė (o ne dėl kokių išsilavinimo ar kitų aspektų), tai darosi graudu.
Tai šitame savo komentare pateikiau poziciją, kad jei mes nieko nedarysime ir jiems “banus” dėsime, tai nieko nebus. Nes, kaip sakei, problema abipusė. Ir negalime visko palikti jų valiai – jūs integruokitės, nors mes jūsų neintegruosime.
Be to, nesutikčiau, akd išsilavinęs žmogus visur gerbiamas. Išsilavinęs, bet menkos moralės žmogus man jokios pagarbos nekelia.
Ir dar – džiugu, kad yra diskusija, nes apie probemas reikia kalbėti, nes kitaip dar ims atrodyti, kad problemos nėra.
Balandžio 30, 2009 21:39
o štai Vilniaus čigonų tabore reikia tuos, kas platina narkotikus, susodint, kitiems skirti socialinius būstus. nes gyvena nemokėdami mokesčių jau kelis dešimtmečius, nuodija lietuvius ir kitus (patys nevartoja) narkotikais, vagia. kokia čia gali būt integracija? pabrėžiu – aš nediskriminuoju jų dėl tautybės, ir neraginu naikinti čigonų; priešingai: taboras nėra lygu čigonai. tarp jų yra gabių žmonių, ne tik Radži, tik per baronus ir baronienes daugelis neturi kaip pasireikšti normaliai.
Balandžio 30, 2009 21:51
As tai suprantu, ir neneigiu netolerancijos problemos Lietuvoje – juk netoleruoti yra baisu, ir itin sunku buti tuo, kurio nemegsta. To as nepateisinu ir nepateisinsiu.
Problema yra isisenejusi ir sutinku, kad pvz. cigonu vaikams gali buti sunku eiti i mokykla del daugelio priezasciu, bet laikui begant ji turetu aprimti, kuomet vaikai eitu ir mokytusi – bet klausimas kitas – ar cigonu vaikai eina ir baigia mokyklas? ar rusu, lenku, zydu vaikai Lietuvoje, issigande netolerancijos budami tautines mazumos, neina i mokyklas, nepasiekia puikiu rezultatu?
Beabejo, as neturiu jokios teises kalbeti itin kategoriskai, mat su cigonais neturiu nieko bendro, viskas eina tik is istoriju, kurias man pasakojo kiti.
Dabar kaip tik prisiminiau viena atveji, apie cigonus Portugalijoje. Viena portugale drauge buvo labai isiaudrinusi del sios temos. Ten cigonus stengiamasi itraukti i gyvenima, jiems is mokesciu moketoju pinigu statomi namai (ir tokie, kokiu nemaza dalis portugalu neturi), taciau cigonai kazkodel nesikelia i juos. Aisku, cia tik maza pastaba, ir as nenoriu tuo parodyti kokie cigonai nesukalbami ar pan.
Ir visiskai manau, jog visuoemne reikia dar labai sviesti, norint sumazinti diskriminacijos ar netolerancijos atvejus, taciau manau, jog siuo atveju – gyvendami kartu vienoje teritorijoje, turime priimti bendras visuomenes taisykles ir gerbti vienas kita is abieju pusiu. tuomet galbut ir blogu pavyzdziu bus maziau, galbut ir geri pavyzdziai iskils i pavirsiu, ir bus suvokta, kad nera vieni blogi, o kiti geri ar atvirksciai. ir galbut bus imanoma parasyti ne tik emocingus bei neargumentuotus, bet ir abi puses ir ju padeti/nusistatymus nagrinejancius straipsnius.
Balandžio 30, 2009 21:55
o tokius atvejus, kai darbo neduodama ne del reikalavimu neatitikimo, o del tautybes, reikia paprasciausiai baust.
Gegužės 1, 2009 00:45
tik ar “zmogaus teises” lietuvoje iseina is “seimo rumu-ju seimynu-ir visokiu kitu “vertingu rysiu” ribu”,abejotina ar eiliniai lietuviai jauciasi pilnaverciais pilieciais, tautines mazumos tuo labiau
Gegužės 1, 2009 13:37
vsiskai nesupratau prie ko cia tas straipsnis, t.y. is vis ka jame noreta pasakyti ir kokia cia esme :DDDD
Gegužės 1, 2009 13:43
tik i blog’a tokius dalykus rasinet galima..o ne i portala..
Gegužės 1, 2009 20:56
Man rodos Britai butu geras pavyzdys, is ju butu galima tolerancijos pasimokyti :)
Gegužės 5, 2009 11:30
Tema/klausimas teisingi, bet pateikimas labai prastas.
Kas dėl Gender Loops, tai linkiu autorei susilaukti poros vaikučių ir pradėti juos vesti į darželį su “Gender Loops” programa. O paskui pasidalinti įspūdžiais.
Balandžio 21, 2010 20:15
Neįmanoma apie laisvę Lietuvoje kalbėti be įniršio. Norisi visus politikus, išskyrus, aišku, kelis sukišti į juodą maišą ir paskandinti…ir užmiršti, kaip blogą sapną…
Balandžio 21, 2010 20:19
Neįmanoma Lietuvoje apie laisvę kalbėti be įniršio… Norisi visą seimą, išskyrus kelis, įkišti į juodą maišą ir paskandinti… Ir užmiršti, kaip blogą sapną…
Lapkričio 1, 2012 22:47
buy tramadol without a script buy tramadol online cash delivery – safest place buy tramadol online