Eksperimentiniai “Skaņu Mežs” 2019 garso nuotykiai

Pagrindiniai nuotykingos muzikos festivalio “Skaņu Mežs” koncertai vyks spalio 11-12 dienomis, nemokamas įvadinis renginys spalio 5-ąją laukia meno muziejuje “Riga Bourse”. Tą vakarą pasirodys avant-folk ansamblis Circuit Des Yeux, kurių paskutiniai du albumai muzikos kritikų platformoje “Pitchfork” buvo įvertinti 8.0 ir 8.2 iš 10-ies. Šio įtakingo kanalo nuomone, amerikietės Haley Fohr projekto albumas “Reaching for Indigo” atstovauja dabartinės muzikos bangą “nešančią folk muziką į eksperimentines teritorijas”. Programoje taip pat pasirodys duetas iš Niujorko Subtle Degrees, kuris atliks savo 40-ies minučių kompoziciją “A Dance That Empties”, kurioje girdėti sakralinė muzika, minimalizmas, techniškas metalas ir džiazas. Dar vienas dalyvis – Erwan Keravec, grojantis škotų dūdmaišiu ir ieškantis šio instrumento sąsajų su laisva improvizacija ir šiuolaikine muzika. Savo pasirodymuose E.Keravec dažnai sąveikauja su koncerto erdvės akustika ir grodamas vaikšto tarp klausytojų.

Instrumentalistai Ilona Meija, Jānis Semjonovs ir Herta Hansena atliks rusų kompozitoriaus Edisono Denisovo (1929 – 1996) kūrinį fleitai, fagotui ir pianinui, portugalų avangardo kompozitorius Candido Lima atliks savo elektroakustinius kūrinius. Šie du pasirodymai yra tarptautinio projekto “Um-Scene” dalis. Jo tikslas atkreipti dėmesį į eksperimentinės muzikos istoriją šalyse, praėjusiame amžiuje patyrusiose nedemokratinių režimų valdymą. Prieš koncertus vyks diskusija, kurioje, bet kitų, dalyvaus įtakingas Rusijos žurnalistas Artemijus Troitskis bei “The Wire”, “Melody Maker”, “NME” ir panašių leidinių autorius Chris Bohn.

Spalio 11 d. 20:00, “Hanzas Perons”

Spalio 11-ąją pagrindinė festivalio programa vyks naujai atidarytoje koncertų salėje “Hanzas Perons”. Joje pasirodys du legendinės eksperimentinio roko grupės Swans nariai. 2011-aisiais “Skaņu Mežs” organizavo šios grupės koncertą Rygoje, o dabar pristato du jos narius: vokalistą ir vienintelį nuolatinį narį Michael Gira ir gitaristą Norman Westberg. M.Gira surengs akustinį pasirodymą, kuriame nuskambės ir naujos dainos, sukurtos kitais Swans reinkarnacijai, o N.Westberg atliks ambientinės muzikos, kuria domisi pastaraisiais metais, programą.

Irvine Arditti, kurį “The Telegraph” apibūdina kaip “ekstremalų smuikininką”, o “The Guardian” vadina “originaliu muzikos genijumi” yra geriausiai žinomas kaip įtakingo Arditti Quartet įkūrėjas. Festivalyje jis atliks tokius kūrinius kaip Salvatore Sciarrino „Sei Capricci” ar James Clarke „2017-V”, taip pat pristatys trumpo Robert H. P. Platz kūrinio „Airhui” pasaulinę premjerą.

Vakarą pratęs kompozitorė ir multiinstrumentalistė iš Mančesterio CHAINES, rašanti surrealią ir fantastišką elektroninę ir elektroakustinę muziką. 2019-aisiais ji buvo apdovanota prestižiniu Oram apdovanojimu (inspiruotu Daphne Oram – musique concrète pionierės ir vienos pirmųjų eletroninės muzikos kompozitorių Britanijoje), teikiamu kylančioms kūrėjoms, dirbančioms su muzika ir garsu.

White Suns gros bauginančiai pasiutusį kieto pankroko ir šiurkštaus triukšmo mišinį, su netikėtomis struktūromis, rėkiančiais (o kartais kalbančiais) vokalais ir plaukus šiaušiančiu elektroniniu fonu. “Pitchfork” jų paskutinio albumo pirmojo kūrinio skambesį apibūdina kaip “pasaulio pabaigą”.

Vienintelį audiovizualinį šio vakaro koncertą surengs Daniel Rozenhall ir Sten Backman. Pirmasis dirba su įvairiais sintezatorių ir kitų šaltinių garsais bei kuria elektroakustinius garsovaizdžius, kuriuose persipina nereali, košmariška ir psichodelinė atmosfera. S.Backman yra vaizdo menininkas, kompozitorius ir grafikos dizaineris iš Stokholmo. Jo darbai apima daugelį sričių nuo brandingo ir identiteto iki iteraktyvių aplikacijų, produktų ar parodų dizaino, muzikinių video ir įrašų viršelių.

Vakarą pradės Gunta Ābele, Arvīds Kazlausks, Ilona Meija ir Marta Spārniņa, kurie atliks Šveicarijoje gyvenančios latvių kompozitorės Anita Mieze kūrybą.

Spalio 12 d. 19:00, “Hanzas Perons”

Spalio 12-ąją “Skaņu Mežs” tęs savo eksperimentinio hiphopo paieškas su britų atlikėju Manonmars, kuriam scenoje talking prodiuserių duetas O$VMV$M – visi trys atstovauja “Young Echo” kolektyvą, kuriantį triphopo įtakotą, tačiau dar abstraktesnį skambesį.

Beveik anoniminis elektroninės muzikos projektas patten, savo įrašus leidžiantis “Warp Records”, bus vienintelis audiovizualinis pasirodymas antrąjį vakarą. Vizualinę jo dalį sudarys projekcijos ir lazeriai, tuo tarpu garsą sunkoka nuspėti, nes projekto muzikinės įtakos varijuoja nuo footwork iki ’80-ųjų gotų, nuo kompiuterinės muzikos iki akustinių ansamblių.

Paskutinę festivalio dieną pasirodys ir šių metų garbės svečias – avangardo kompozitorius ir legendinis pedagogas Alvin Lucier, atliksiantis savo istoriškai reikšmingą kūrinį “I am Sitting in a Room”. Šis kūrinys yra viena iš daugelio priežasčių, kodėl “Gramophone”, žymiausias klasikinės muzikos žurnalas, pažymėjo, jog “Lucier iš naujo apibrėžė, ką reiškia būti kompozitoriumi”. Šį darbą, nors ir neturintį fizinės formos, įsigijo MoMa.

Trevor Saint, vienas žymiausių eksperimentinių kūrinių atlikėjų metalofonu pasaulyje, atliks kitus du A.Lucier kūrinius, “Ricochet Lady” ir “Tilted Arc”, bei pristatys JAV gyvenančio latvių kompozitoriaus Krists Auznieks kūrinio premjerą.

Violončelininkė Lucy Railton, atliekanti Xenakis, Feldman, Fullman ir Lucier kūrinius, bendradarbiaujanti su Peter Zinovieff, pristatys savo solo repertuarą iš albumo “Paradise 94”, kuriame skamba modernus instrumentalizmas, intensyvi elektroninė kompozicija ir išraiškingi garsai.

Buvęs Wolf Eyes narys Aaron Dilloway gros savo unikalios formos triukšmą. Savo koncertuose jis naudoja ritmines kilpas iš 8 takelių kasečių, vokalines improvizacijas, rastus bei savo įrašytus garsus. Menininkas dažnai naudoja kontaktinius mikrofonus, siekdamas išgauti aštresnius grįžtamojo ryšio garsus, kartais įsideda mikrofonus į burną ir sukuria keistus ir iškraipytus žmogėdros balsus.

Kitas atlikėjas, žinomas dėl savo ekscentriškų ir išraiškingų gyvų pasirodymų yra John Bence, kurio debiutinis EP „Disquiet“ buvo išleistas Nicolas Jaar leible „Other People“, o antrasis, pernykštis „Kill“ – Yves Tumor „Grooming“. „London in Stereo“ jo koncertą apibūdino kaip „keliantį nerimą, sudėtingą, bet galiausiai teikiančią malonumą patirtį, kurią, vargu, ar nors vienas kada nors pamirš“.

Šių metų renginį uždarys vienintelis, ko gero, galbūt išskyrus patten, ritminės muzikos gyvas setas, kurį atliks Terrence Dixon iš Detroito, dar žinomas kaip Population One. T.Dixon techno apibūdina kaip „progresyvią geto elektroniką“, o „Resident Advisor“ patį atlikėją vadina „vienu labiausiai netradicinių Detroito scenos talentų“.

Erwan Keravec, Lucy Railton and patten yra 2019-ųjų SHAPE pristatomi. atlikėjai. Nuotykingos muzikos ir audiovizualinio meno platformą SHAPE įkūrė ES „Creative Europe“ programa, „Skaņu Mežs“ yra jos narys.

Nuotykingos muzikos festivalis “Skaņu Mežs” vyks spalio 11-12 dienomis koncertų salėje “Hanzas Perons” (16a Hanzas gatvė) Rygoje, Latvijoje. Nemokamas išankstinis koncertas spalio 5-ąją organizuojamas meno muziejuje “Riga Bourse” (Doma aikštė 6). Dviejų dienų bilietas kainuoja 25 eurus.

Facebook event page