Nauji projektai Vilniaus dailės akademijos Nidos meno kolonijoje

Gegužės viduryje Nidos meno kolonijos lauko teritorija ėmė keisti savo pavidalą. Greta kitų tęstinių NMK projektų, laukinių augalų sodas pradėjo įgauti formą, o menininkas Žilvinas Landzbergas darbuojasi prie skulptūros viešojoje erdvėje. Taip pat pradėjome naują tyrimų ir rezidencijų programą, paremtą erdviniais ir medžiagiškais procesais – Neringos miško architektūros rezidenciją, kuri skirta  analizuoti mišką kaip infrastruktūrą.

ŽILVINO LANDZBERGO SKULPTŪRA VIEŠOJOJE ERDVĖJE

Menininkas, Vilniaus dailės akademijos dėstytojas ir dažnas NMK svečias Žilvinas Landzbergas 2020 m. gegužę šiaurinėje NMK teritorijos dalyje pradėjo skulptūros viešojoje erdvėje realizaciją. Šis darbas perkuria ligšiolinius socialinius naudojimosi erdve modelius,kuriuos diktavo joje įrengta laužavietė, ir atveria NMK kiemą Eduardo Jonušo namų sodui bei netoliese einančiam takui. Parengiamieji projekto darbai vykdyti dar 2019 m., tad džiaugiamės galėdami pranešti pagaliau pasiekę paskutinį etapą – skulptūros realizaciją.

Atidaus Landzbergo žvilgsnio į NMK aplinką paskatintas projektas katalizavo kolektyvines pastangas naujai įvertinti esamos erdvės kuriamą įspūdį. NMK pastatai iškilo 2011 m. ir 2016 m., tačiau juos supanti erdvė liko tarsi beveidė. Supratome, jog prieš kažkur įkurdindami skulptūrą, privalome suformuluoti ir apibrėžti kiekvienos zonos funkcijas – kitaip kūrinys neveiks ir paskęs automobilių stovėjimo aikštelės fone bei kiemo teritorijoje tvyrančiame abejingumo jausme. Dėl šios priežasties su architektu Povilu Marozu ir botanike, ekologinio kraštovaizdžio architekte Vilma Gudyniene parengėme planą iš esmės perkurti ir naujai suformuoti žaliąsias NMK teritorijos zonas. Šis procesas vyko koja kojon su Landzbergo skulptūros projektavimu.

Skulptūrinę kompoziciją sudaro keraminiai ir betoniniai objektai. Dideli įvairių aukščių abstrakčių formų betoniniai pjedestalai yra komponuojami aplink specialiai pagamintą indą ugniai. Aiškiai struktūruotas ir kviečiantis užeiti skulptūrinis ansamblis šiai socializacijos zonai suteikia naują išvaizdą, sukuria aplinką, kuri skatina ir padeda atrasti kitokį santykį su viešąja NMK erdve. Pjedestalai gali pasitarnauti poilsiui ar socialiniams susibūrimams – atlikti stalų, gultų ir pakylų funkciją. Į ansamblį taip pat buvo integruoti aplinkiniai pavėsį garantuosiantys medžiai. Šiuo metu dar grubios betoninės formos per vasarą bus nugludintos, o ilgainiui kompoziciją papildys ir keraminės skulptūros.

Pirmasis projekto etapas buvo įgyvendintas su Martyno Maziliausko ir Martyno Margevičiaus pagalba. Su nekantrumu laukiame galutinių šio projekto rezultatų. O kol kas NMK svečius kviečiame jau dabar prisijaukinti pjedestalus – improvizuoti ir atrasti savitą, jūsų poreikius atliepiantį jų panaudojimo būdą.

Žilvinas Landzbergas (gyvena ir dirba Vilniuje) Vilniaus dailės akademijoje studijavo skulptūrą, o „De Ateliers“ Amsterdame baigė magistro studijas. 2011–2013 m. jis vadovavo nepriklausomai projektų erdvei „Malonioji 6“ Vilniuje. Su instaliacija „R“ menininkas atstovavo Lietuvą 57-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. Jo darbai buvo eksponuoti daugybėje tarptautinių grupinių parodų, tarp kurių – RIBOCA 1 (2018 m.), „About the Trees“ Paulo Klee centre Berne (2016 m.) ir „City Without Walls: Vilnius“ Liverpulio bienalėje (2010 m.). 2016 m. Landzbergas gavo Neringos savivaldybės meno stipendiją, 2014–2019 m. buvo NMK Tarybos narys. Jis kuruoja parodas,  veda paskaitas ir noriai inicijuoja bendradarbiavimą imdamasis didesnio masto projektų.

NMK VYKDOMI PROJEKTAI: SODAS KAIP POKALBIO PAVEIKSLAS

Nuo 2020 m. gegužės vidurio NMK lauko teritorija pradėjo keistis. Be kitų, jau įpusėjusių darbų, žengti pirmieji žingsniai įrengiant sodą – tiksliau, du sodus. Vienas iš jų skirtas laukiniams augalams, krūmams ir medžiams, augantiems Kuršių nerijos nacionaliniame parke; kita dalis susideda iš įvairių vaisingų augalų, nuolatos patenkančių į NMK kaip dovanos arba mainantis su kolonijos kaimynais, svečiais, vietiniais gyventojais ir jų šeimomis.

NMK lauko teritorijos (kurią šiuo metu galima apibūdinti kaip apatišką ir anonimišką stovėjimo aikštelę) performavimo tikslas yra materializuoti ir atspindėti procesus, kurie vyksta institucijos viduje: tyrimus, produkciją ir edukaciją vizualiųjų menų, architektūros, dizaino ir kultūros laukuose, taip pat humanitarinių ir socialinių mokslų srityse. Tai viešoji erdvė, projektas, siekiantis įžvalgiai ir sumaniai suderinti idėjos tvarumą, naudojamas medžiagas ir parinktus augalus; bet taip pat tai turėtų būti patogia ir malonia aplinka. Daugiamečio laukinio sodo dizainas atstato grandis tarp organizmų ir teigiamai veikia vietinę bioįvairovę – tvarumas tampa atspirties tašku įvertinant mūsų gyvenamosios aplinkos matymą.

Esminis šio proceso elementas – vietinių išteklių panaudojimas.Bendra NMK teritorijos žaliųjų erdvių pertvarkymo strategija buvo sukurta ir suprojektuota kraštovaizdžio architekto Povilo Marozo,artimai bendradarbiaujant su NMK direktore Egija Inzule. Specialiai apsėtos plokščiosios sklypo dalys buvo pakeltos, suformuojant teritorijoje reljefą. Šiam reljefui paremti buvo panaudoti nurašyti suoliukai, anksčiau stovėję Nidos miestelio viešosiose erdvėse ir mums atiduoti„Neringos komunalininko“ (savivaldybės organizacijos, atsakingos už viešųjų Nidos erdvių formavimą ir priežiūrą). Tokiu būdų sukonstruota panaši atramos sistema kaip menininko Roberto Smithsono kūrinyje „Veidrodžiai ir kriauklėtas smėlis“ (angl. „Mirrors and Shelly Sand“, 1969-1970). Šie jau yrantys suoliukai pamažu sunyksir jų palaikomą struktūrą perims augalai, toliau ją formuodami patys. Marozas sodą suprojektavo galvodamas apie kompozicijas ir gamtines formas, kurias matė Kuršių nerijos miškuose, ypatingą dėmesį atkreipė į vietas, kuriose sukultūrinta Nacionalinio parko miškų priežiūra susitinka su egzistuojančia struktūra ir pasidaro matoma.

Vietinių laukinių augalų kompozicija buvo parinkta gamtinio apželdinimo specialistės ir botanikės Vilmos Gudynienės. Ši selekcija buvo sudaryta tariantis ir atsižvelgiant į rekomendacijas, pateiktas Kuršių nerijos nacionalinio parko botanikės Raimondos Ilginės ir Klaipėdos universiteto botanikos sodo direktorės Astos Klimienės.Augalai buvo atsargiai iškasti specialiai paskirtose vietose prižiūrint Kuršių nerijos nacionalinio parko botanikams. Vietiniai žolynai (šepetukas ir šluotsmilgė), samanos ir kerpės, laukiniai viržiai ir našlaitės bei kiti augalai buvo persodinti NMK kieme. Dirvos paruošimas, sodinukų surinkimas ir sodinimas buvo atliktas per 7 dienas. Bendruomeniškoje akcijoje dalyvavo NMK komanda ir savanoriai – NMK rezidentai, draugai ir rėmėjai – taip pat patys projekto autoriai Marozas ir Gudynienė su savo partneriais ir vaikais.

Gudynienės teigimu, po tokios „chirurgijos“ augalams prireiks laiko prisiderinti prie naujos aplinkos. Pagrindinis projekto siekis yra leisti laukiniams augalams kurti ir formuoti šią naują buveinę, sudaryti sąlygas ją pasisavinti, laiką suvokiant kaip pagrindinį sodo formavimo elementą.Šis sodas visada bus įpusėtas kūrinys, gyvas tęstinumas, suteikiantis NMK galimybę atsekti, perkloti, atverti ir materializuoti laiką.Sodas yra istorijų pasakojimo įrankis,katalizatorius įvairių rūšių susitikimams ir istoriniams, geografiniams, politiniams, folkloriniams bei fikciniams susibūrimams. Mūsų mintyse yra menininkai ir brangūs draugai, sutinkami įvairiais istoriniais laikotarpiais – tie, kuriems sodai tapo esminiais jų projektų dėmenimis ir kurių monografijos ilgainiui nusėda NMK bibliotekoje.

Įvardindami vieną iš jų, pateikiame menininkės Florine Stettheimer, mėgusios tapyti savo sodą Niujorke 3-ajame XX a. dešimtmetyje, eilėraštį:

MŪSŲ VAKARĖLIAI

Mūsų piknikai

Mūsų banketai

Mūsų draugai

Jie pagaliau turi raison d’être

Kaip tyčia ir spalvoje

Man smagu

Juos atkurti

Juos tapyti.

Florine Stettheimer, Krištolo gėlės, 1949 m. Iš anglų kalbos vertė Monika Kalinauskaitė