VI-asis Vilniaus analoginės fotografijos ir kino festivalis kviečia susipažinti su senosiomis fotografijos technologijomis

Vilniaus analoginės fotografijos ir kino festivalis (VAFKF) – kasmetinis renginių ciklas, pristatantis senąsias fotografijos ir kino technologijas ir jų pritaikymą šiuolaikinio meno kontekste. Šiemet šeštus metus skaičuojančio festivalio programoje – audiovizualiniai skaidrių ir kino vakarai, kurie vyks rugpjūčio 18, 19, 23 dienomis Vilniuje, kultūros komplekse SODAS2123 bei Kirtimų kultūros centre.

Šiemet Vilniaus analoginės fotografijos ir kino festivalis skirtas projekcinėms patirtims, o jo tema – „Light Path/Lengvas kelias“. Tema skleisis per dokumentinius ir meninius pasakojimus su skaidrėmis, performansus su kinu ir muzika, analoginės animacijos eksperimentus ir diskusijas su kūrėjais apie lengvą ar ne tokį lengvą, šviesos kelią – nuo idėjos iki techninių sprendimų.

Programoje – menininkų net iš aštuonių šalių kūriniai

Šių metų temą interpretuoti pakviesti menininkai iš aštuonių šalių. Renginiai atskleis plačias žmogaus galimybes drąsiai eksperimentuoti, nuosekliai domėtis istorija ar dalytis intymiomis įžvalgomis per kūrybiškumą.

Festivalį atidarys menininkų Aga Jarząb ir Maciek Bączyk duetas iš Vroclovo „kinoMANUAL“, tyrinėjantis analoginės animacijos technologijas, tokias kaip ranka pieštas, iškirptas ar tiesioginis kinas. Mėgaudamiesi lytėjimo ryšiu su filmu ir pačiu gamybos procesu, jie kuria filmus ir objektus, atitinkančius turtingą judančio vaizdo, kinetinio meno ir eksperimentinio kino tradicijas.

Portugalijos menininkas Paulo Paz pristatys kolekciją „The Osmone“. Paulo – įvairiapusis menininkas, kuriantis vaizdus ir pasakojantis istorijas, piešiamas tiek fotografijos, tiek kitomis priemonėmis – iš paties piešinio, klijuojamo, iškarpomo, uždedamo ir tapomo. Jo plėtojami projektai susideda iš pasiūlymų, apimančių mįslingumą ir kasdienybę „tarp eilučių“, savotiškoje socialinėje kritikoje, taip pat – iš eksperimentinės pusės, net jei ji efemeriška.

„The Osmone“ kolekcijoje ieškoma įvaizdžio: gryno, tuščio, abstraktaus, tobulo. Fotografuojamas elementas – vanduo, o kolekciją sudaro 9 darbai. Kiekvienas iš jų susijęs su vienu iš devynių Dantės pragaro ratų. Ryšys su Dante – tai vizualinis pojūtis: organiškumas; jėga; judėjimas; visuma.

Repertuare – ir ukrainiečių Marakhov Constantine ir Natalie Borysenko analoginės fotografijos studijos Nakomabo Photo ​skaidrės „The light of photographer“. „Sveiki atvykę į fotografo mintis arba nelabai rimtą filosofinę istoriją. Realybė šviesoje, kontaktuojanti su fotografo sąmone, patenka į atspindžių kaleidoskopą“, – apie seriją sako menininkai.

Prancūzų menininko Guillaume Anglard ​išplėstinis kinas su skaidrių projekcijomis „INCIDENCES (0)-13“ tyrinėja ant abstrakcijos ribos susiliejančią, judančią ir atgyjančią materiją bei figuratyvinį meną.

Festivalio metu bus galima išvysti kūrinių, atkeliavusių iš tokių tolimų kraštų kaip Australija – bus pristatomi Richard Tuohy ir Dianna Barrie darbai „Cyclone Tracery“ ir „Inside The Machine“.

Richard Tuohy ir Dianna Barrie daugelio laikomi vienais aktyviausių analoginio kino kūrėjų, prisijungia prie festivalio programos „Išplėstas kinas“. Jų pasirodymai demonstruoja nenuilstamą ir nuoseklų 16 mm juostos tyrinėjimą, o dviejuose VAFKF pristatomuose kūriniuose analizuojamas santykis tarp kūrėjo, kino medijos ir performatyvaus projekcijos momento.

Audiovizualinis performansas „Spiraling Archive“ – vengrų kilmės Miklós (Miki) Ambrózy ir iš Graikijos kilusio pianisto Filippos Raskovic tarpdisciplininis kūrinys, kuriame tiriamas jausmas, kad vienam žmogui teko svetimas likimas. Atlikėjas pradeda pokalbį su intymiu ir banaliu archyvu, pasitelkdamas savo kūną kaip mediją. Filmo vaizde esantys protėviai implikuoja tam tikrą tvarką kuri negali išsilaikyti. Garsai ir triukšmai seka ir veda kūną, o 16 mm kino juostos vaizdai bėga pirmyn pagal tragiškai linijinę partitūrą. „Ką daryti su gyvybine energija čia ir dabar?“, – klausia menininkai.

Skaidrės, juosta ir tarpdiscipliniškumas: šeši lietuvių menininkų kūriniai

Spalvingoje festivalio programoje – ir lietuvių darbai. Menininkas ir vienas iš festivalio organizatorių Andrei Antonau​ pristatys seriją „Paslėptas sodas“, apie kurią jis sako: „Šią seriją pradėjau kurti 2020 m., kai prasidėjo griežti karantino apribojimai. Savo dėmesį skiriu urbanistiniam peizažui ir uždarytas bute negalėjau tęsti savo įprastų darbų, todėl pradėjau atidžiau stebėti ir dokumentuoti namiškių pomėgius, nes stebėjimas – mano gyvenimo būdas. Neturėdamas variantų atsitraukti nuo objektų, pradėjau naudoti makrofotografijos įrankius ir metodus kad sukurti deramo atstumo iliuziją“.

Teodoro Malinausko skaidrės iš serijos „Nelankytinos vietos“ – žvilgsnis į miesto pakraščius. Atsitraukus toliau nuo epicentro ir sulėtinus žvilgsnį, atsiveria įdomybės: urbanistinio vystymosi netolygumai, skirtingų naratyvų neatitikimai, interesų nesuderinamumai, netikėti miesto audinio pjūviai. Teodoro darbuose persipina lekiantis ir slenkantis laikas, įvykių ir „nevykimo“ žymės, nusidėvėjimas ir šviežumas, gausa ir stygius.

​Eglė Gudonytė ir Pauli​us Burak​as pristatantys makro pasivaikščiojimą „Palau“. Jie lengvą kelią supranta „čia ir dabar“. Vaizdai ir garsai šiam kūriniui buvo surinkti vienoje vietovėje. Tai tarsi atsakymas tendencijai, kuomet žmogus daug keliauja, stengiasi įveikti kuo didesnius atstumus, nors organizmui sunku priimti ir pakelti tokią vaizdų gausą ir įspūdžių įvairovę per trumpą laiką. Priartinto pasaulio tempas yra kitoks, nei kasdienybės. Todėl menininkai kviečia pasivaikščioti kartu ir stebėti kaip makro vaizdai ir ėjimas jų ieškoti sutelkia dėmesį į makro garsus. Kūrinio peržiūros metu bus pristatomos skaidrės, „sekretai“ ir garso koliažas.

Vytautas Gužauskas skaidrių reportaže „Kaip mes skridome į Marsą“ praskleis oro balionų pirmųjų varžybų Sovietų Sąjungoje užkulisius. Žiūrovai išvys pirmą kartą viešai pristatomą reportažą apie varžybose dalyvavusius oreivius iš Prancūzijos ir sužinos kaip varžybos buvo susijusios su Marso planetos kosminiais tyrimais.

Rūtos Grūmadaitės išplėstinis kinas / performansas „FEEL/JAUSTI“ – eksperimentas, kuris sujungia išraižytą, nudažytą ir užklijuotą skirtingų formų lipdukais 16 mm kino juostą, siekiant išryškinti nerimo jausmą. Šis projektas akcentuoja judančių vaizdų, emocijų, šviesos ir garso sąveiką, kuriant įtraukiančią patirtį festivalio lankytojams. Rūta yra menininkė(-as), kuri(-is) tyrinėja eksperimentinio kino ir analoginės fotografijos disciplinas.

Festivalio tema „Lengvas kelias / Light path“ įvairialypiškai atsispindi fotografo Vytauto Kazimiero Juozėno kūrinyje „Himalajai“ – siaurų skaidrių instaliacijoje iš šviesdėžių ir mažų ekranėlių. Menininkas pasidalins ekspedicijos į Himalajų kalnus akimirkomis ir per asmeninės patirties archyvus pakvies nukeliauti į egzotišką buitį.

Šešerius metus vykstančio Vilniaus analoginės fotografijos festivalio programa – įvairiapusiška ir plati, tad organizatoriai neabejoja, kad savo favoritus atras tiek patyrę srities meistrai, tiek smalsūs senosiomis fotografijos ir kino technologijomis besidomintys lankytojai.

Daugiau informacijos: www.vafkf.lt

Organizatoriai: Vilniaus analoginės fotografijos ir kino festivalis, Kirtimų kultūros centras

Partneriai: Vilniaus miesto savivaldybė, Palaukinės kultūros centras

Iš dalies finansuoja: Lietuvos kultūros taryba