Šį antradienį, spalio 8 d., Meno ir mokslo laboratorija (MMLAB) pradeda sezoną Nauberto Jasinsko ir Mato Dirginčiaus performansu „Pilėnai*”. Pilėnų ir Sausio 13-osios rezistencijos bei asmeninių patirčių inspiruotas performansas jautriai tiria vyrų draugystės ir vyriškumo temas. Performansas tampa simboliniu naujo MMLAB sezono pradžios ženklu, žadančiu žiūrovams stiprias emocijas, autentiškus pasakojimus, drąsius eksperimentus bei kviečiančiu atsiverti netikėtiems teatriniams iššūkiams.
„Naująjį MMLAB sezoną apibrėžčiau pradžios raktažodžiu – skatiname debiutus, pradedame bendradarbiavimą su Lietuvos scenai puikiai žinomais, tačiau MMLAB dar nekūrusiais menininkais, bei analizuojame užsienio scenos meno rinkas, – sako MMLAB prodiuserė dr. Rusnė Kregždaitė. – Sezonas pateiks nemažai staigmenų: kai kuriuos kūrėjus pamatysime jiems neįprastuose amplua. Simboliška, kad sezono pradžioje susitiksime su jaunaisiais menininkais „MMLAB erdvės“ programoje – tikiuosi, kad MMLAB mentorystė bus puikus startas jų būsimoms karjeroms.”
„MMLAB erdvės“ debiutai
Spalio 30-31 d. įvyks „MMLAB Erdvėje“ debiutuojančių menininkų darbų pristatymas. Prieš penkerius metus Vilniaus Vokiečių g. įsikūręs ir didelio menininkų bendruomenės palaikymo sulaukęs „MMLAB Erdvės“ projektas šiais metais reziduoja Energetikos ir technikos muziejuje. Atviro kvietimo metu buvo atrinkti trys kūriniai, kurie buvo užbaigti bendradarbiaujant su MMLAB mentoriais: kompozitore, muzikos krypties doktorante Agne Matulevičiūte, režisieriumi ir dramaturgu Naubertu Jasinsku, aktoriumi ir režisieriumi Gediminu Rimeika ir prodiusere Rusne Kregždaite.
„Punktas“ – tai vienos dalies nepakeliamai lengvas spektaklis. Režisierės Ievos Tamoševičiūtės darbas buvo įkvėptas istorijos iš Nyderlandų, kai jauna, 29-erių metų moteris išreiškė norą eutanazijai dėl daugiau nei 10 metų be pagerėjimo gydomos lėtinės depresijos, nerimo ir asmenybės sutrikimo. Spektaklyje nagrinėjamas mirtį pasirinkusio žmogaus būvis, o dramaturgija kuriama remiantis Milano Kunderos romanų „Nereikšmingumo šventė“ ir „Nepakeliama būties lengvybė“ motyvais.
„MMLAB erdvėje“ taip pat bus pristatyta šiuolaikinė opera „Jūreivis“, kuriama pagal mistinės atmosferos, simbolinės kalbos ir neapibūdinamos nuotaikos Fernando Pessoa pjesę. Režisierius Lukas Butkus savo „Jūreivio“ interpretacijoje nagrinės ribą tarp realybės ir vaizduotės, gilinsis į netekties ir skausmo temas.
Trečioji „MMLAB erdvėje“ debiutuos režisierių Armandos Rudelytės, Vaivos Onos Makūnaitės, dramaturgės Eglės Poškevičiūtės, kompozitoriaus Igno Šoliūno ir šokėjo Povilo Jurgaičio komanda, pristatysianti judesio ir muzikos spektaklį „Garsas nr. X“. Bendradarbiaudami su kurčiųjų bendruomenėmis, spektaklio kūrėjai pasitelks negirdinčiųjų istorijas, perteiks, kaip jie supranta garsą, ir žiūrovams leis pajusti visiškai kitokį ir iki šiol nepažintą pasaulio skambesį.
Ryškiausi jaunosios kartos režisieriai
Lapkričio mėnesį įvyks naujausio choreografės ir šokėjos Gretos Grinevičiūtės spektaklio „Šokis cigaretei ir geriausiai draugei“ premjera. Šiame darbe bus gilinamasi į sudėtingą moteriškos draugystės dinamiką, kuri balansuoja tarp besąlygiško palaikymo ir nuolatinio konkuravimo.
Scenoje nuolat veiks dvi moterys – šokėja Agnietė Lisičkinaitė ir aktorė Agnė Zabotkaitė, kurių sulėtinti judesiai taps galingais savasties praradimo santykiuose vaizdiniais, simbolizuojančiais intymų, bet ne romantinį artumą.
Sausio mėnesį savo pirmąjį tyrimu paremtą spektaklį „tremolo“ su MMLAB kurs režisierė Laura Kutkaitė. „tremolo“ bus performatyvi paskaita, kuri jungs akademinį žanrą su dokumentinėmis žmonių, kurie identifikuojasi kaip moterys, seksualinio malonumo istorijomis. „tremolo“ stengsis kelti pasitikėjimą savimi ir savo seksualumu per sociokultūrinę plotmę bei remiantis moksliniais tyrimais paaiškinant, kaip veikia ir kokias kultūrines žinutes apie moterų lytiškumą siunčia religija, medicina bei žiniasklaida.
Kitų metų balandį įvyks spektaklio „Chroma“ premjera. Kūrėjai Naubertas Jasinskas ir Maksym Teteruk spektaklyje ieškos fundamentalių atsakymų apsvarstant pasaulio radikalėjimo, kartų konflikto bei tarpusavio smurto priežastis. Dabarties pasaulyje vienišas senstantis rašytojas traukinyje slapčia stebi priešais sėdintį jauną gražų jaunuolį – panašiai, kaip Tomo Mano „Mirtyje Venecijoje“ Gustavas von Aschenbachas stebėjo Tadzio. „Mirtis Venecijoje“ parašyta 1912, bręstant pirmajai praėjusio šimtmečio globaliai katastrofai. Spektaklio rašytojas jaučia artėjančią pasaulinę tragediją.
Nauberto Jasinsko režisuojamo darbo eskizas laimėjo 2024 m. Dalios Tamulevičiūtės lietuvių autorių scenos meno kūrinių konkursą.
Stiprėjantys tarptautiniai ryšiai
Šį sezoną MMLAB ypatingai aktyviai veiks ir tarptautinėje scenoje. Rugsėjį naujausio MMLAB darbo – Gintarės Šmigelskytės performanso „Viduje“ premjera buvo suplanuota Jerzy Grotowskio institute Vroclave, tačiau dėl Lenkiją užklupusių smarkių potvynių ir ekstremalios situacijos paskelbimo premjera buvo nukelta.
Gruodžio mėnesį įvyks pirmoji MMLAB tarptautinė koprodukcija – su Bristolio teatro kūrėjais „Mechanimal“ kuriamas spektaklis „STILL LIFE“. Žmogaus būklę dabartyje ir egzistencijos trapumą atspindinčio kūrinio centre – biologinė ir kultūrinė vėžio ligos samprata. Kūrybinė komanda kels klausimus, kaip susidoroti su sekinančiais genetinio polinkio į vėžį padariniais bei analizuos planetą „ėdančius“ dabartinės civilizacijos modelius. 2025 m. spektaklio premjera įvyks ir Junginėje Karalystėje.
MMLAB intensyviai ruošiasi tarp Lietuvos ir Japonijos kuriamo muzikinio performanso „Sayonakidori“ (liet. – „Lakštingala“) premjerai. Tai garsinis tyrimas, kurį įkvėpė Nijō pilis, esanti Kioto mieste, Japonijoje. Ji garsi savo „lakštingalų grindimis“, kurių girgždesys panašus į paukščių balsus. Performanso idėjos autorė, kompozitorė Agnė Matulevičiūtė šiuo darbu debiutuos kaip režisierė.
Šią vasarą performanso kūrybinė komanda – Agnė Matulevičiūtė, choreografas Pawelas Sakowiczius bei prodiuserė Rusnė Kregždaitė – Japonijoje atliko meninį tyrimą – įrašinėjo skirtingų lakštingalų koridorių garsus, Japonijos garsovaizdžius, bendravo su Japonijos menininkais tam, kad galėtų sukurti garsinį takelį ir atrasti metodus, leisiančius performanso atlikėjams savo kūnais „įgirgždinti“ Trakų Vokės dvarą Lietuvoje ir groti juo kaip instrumentu.
Kovo mėnesį performanso premjera įvyks Lietuvoje, o kitų metų rudenį numatoma šį darbą pristatyti gastrolėse Japonijoje.
Komentarai