„Fotografija yra nuolat mane lydinti medija nuo profesionalios meninės veiklos pradžios. Savo kūryboje naudoju tiek paprastus sustabdytus kadrus, tiek pasitelkiu ir fotografinį mąstymą“, – sako pasaulyje žinomas menininkas Deimantas Narkevičius, kurio kūryba bus pristatoma rugsėjo 15-21 dienomis vyksiančiame tarptautiniame fotografų simpoziume „Nida. Sutikti fotografiją“.
VDA Nidos meno kolonijoje vyksiančiame išskirtiniame vakare bus parodyti keturi menininko vaizdo kūriniai – „Istorija“ (1998, 8 min.), „Draudžiami jausmai“ (2011, 45 min.), „Nesprogusios bombos poveikis“ (2008, 16 min.), „Raudantys vandenys“ (2022, 16 min.). Jie kaip vaizdo instaliacijos pristatomi tarptautinėse meno renginiuose, galerijose, parodose.
„Du iš keturių kūrinių nufilmuoti naudojant tokią optiką, kuri artima fotografijos analoginei optikai. Vienas iš filmų prasideda nuo archyvinio fotografinio vaizdo, o vėliau plėtojasi juodai baltoje analoginio kino estetikoje naudojant juostą. Filmo „Raudantys vandenys“ sumanymą įkvėpė stereoskopinė XIX a. pabaigos fotografija. Nors jis nufilmuotas dviem skaitmeninėmis kameromis, sinchronizuotas, tačiau kilmė, mąstymas, pats siužetas įvyksta XIX a.“, – apie kūrinius pasakoja D. Narkevičius.
Kino kamera ar skaitmeninis įrašas menininkui suteikia galimybę tyrinėti skirtingai interpretuojamus istorinius pasakojimus, eksperimentuoti su laiko tėkmės potyriais. Jo darbus yra įsigiję kelios dešimtys meno institucijų, tarp jų – MoMa Niujorke, „Tate Modern“ Londone, Nacionalinis karalienės Sofijos muziejus Madride ir kt.
L. Kreivytė nagrinės, kas bus svarbu mene po daugybės metų
Ypač turtingoje jau 48-ąjį kartą vykstančio simpoziumo programoje ne tik tradiciniai menininkų pristatymai, tačiau ir daugiau nei 10 paskaitų su parodų kuratoriais, menotyrininkais, meno istorikais ir kritikais.
Apie tai, kaip šiandien įsivaizduojame, kas bus svarbu Lietuvos mene po daugybės metų, tyrinės kuratorė, rašytoja, menininkė Laima Kreivytė. Ji ieškos atsakymų, kaip formuojamos muziejų kolekcijos ir tyrinės dabar Nacionalinėje dailės galerijoje eksponuojamą parodą „Tarp aušrų“, kurioje per dešimtmetį Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus įsigyti ar kitaip gauti kūriniai.
„Per dešimtmetį muziejaus kolekciją papildė apie 22000 kūrinių, iš kurių kuratoriai atrinko jiems aktualiausius darbus. Man bus įdomu panagrinėti, ką stebėdami šią kolekciją galime papasakoti apie mūsų laikų kultūrą ir meną – kokie autoriai, kūriniai, temos, idėjos atrodo svarbios. Šiandien rašome istoriją ir galime pasižiūrėti į tuos istorinius eksponatus, kurie dabar atstovauja šiuolaikybę, bet ateityje bus svarbūs kažkurio istorinio laikotarpio liudytojai“, – sako L. Kreivytė.
Keturias dienas (rugsėjo 17-21 d.) vyksiančiose paskaitose įvairias aktualias temas nagrinės tarptautinių fotografijos apdovanojimų komisijų narė Sonia Voss, Briuselyje įsikūrusi meno istorikė Jana Johanna Haeckel, Švedijos organizacijos „Center for Photography“ direktorė Kristyna Müller, šiuolaikinio meno rinkos ekspertė Justė Jonutytė, dailės ir fotografijos kritikė Agnė Narušytė, asociacijos LATGA Menų skyriaus vadovė Ingrida Radovič, menotyros daktarė, dailės istorikė ir kritikė Erika Grigoravičienė, vizualumo ir kino tyrinėtoja Natalija Arlauskaitė, menotyrininkė Danguolė Ruškienė, menotyrininkė Skaidra Trilupaitytė, fotografijos istorikas dr. Dainius Junevičius.
Archyvinė Klaipėdos fotomenininkų ekspozicija
Šiemet simpoziume bus pristatytos net penkios ekspozicijos, kurios išsidėstys skirtingose Nidos vietose. Viena iš jų – dviejų Klaipėdos fotomenininkų Raimundo Urbono (1963–1999) ir Remigijaus Treigio paroda „Paskolink man laiko „rėlę“ bus pristatyta kultūros ir turizmo informacijos centre „Agila“. Pasak parodos kuratorės D. Ruškienės, abu autoriai kūrė vienu metu, buvo kolegos. Deja, 1999 m. R. Urbonas tragiškai žuvo.
„Renginio dalyviai pamatys R. Urbono archyvines, taip pat ir nematytas fotografijas, o R. Treigys taip pat atlieps tą laiką ir parodys archyvinių darbų iš XX a. 9-ojo dešimtmečio. Kas bus naujo? Tai, kad pristatysiu po kelis šių autorių aktus, kas jų kūrybai visiškai nebūdinga. Abu jie turi labai daug bendro – kalba apie laiką, ne esamą, o tokį, kuris niekada neegzistavo. Jų fotografijos momentas nenusakomas. Jis apima tiek praeitį, tiek dabartį, tiek ateitį. Kita vertus – jis lyg ir apie neegzistavusį, neegzistuojantį ir niekada neegzistuosiantį laiką. Jiems abiem būdingos panašios strategijos – jautrumas šviesai, erdvei, garsui, meditatyvus santykis su vaizdu“, – pasakoja D. Ruškienė.
Parodos kuratorė su R. Treigiu galvojo, koks galėtų būti parodos pavadinimas ir fotografas prisiminė kelis R. Urbono jam rašytus raštelius. „Tuo laikmečiu, nesuradus žmogaus, kartais buvo paliekamas ant durų raštelis. Viename iš jų R. Urbonas parašė R. Treigiui, kad jam sugedo laiko rėlė ir prašė ją paskolinti. Taip ir gimė toks daugiaprasmis parodos pavadinimas, nurodantis ne tik anuometinį faktą, bet ir dabartinę situaciją“, – pasakoja D. Ruškienė.
Renginio atidarymo dieną, rugsėjo 16-ąją, ant rašytojo Thomo Manno muziejaus laiptų bus eksponuojama simpoziumo rezidencijos dalyvės vokietės Corinos Gertz paroda „Apgręžtas portretas“. Kuršių nerijos istorijos muziejuje naujausią parodą „Tarp dviejų krantų“ pristatys jaunosios kartos dokumentinės fotografijos atstovas ir 2024 m. Neringos mero premijos laureatas Tadas Kazakevičius. Mizgirių menininkų namuose dalyvių lauks Aleksandro Ostašenkovo paroda „Iš seminaro archyvų (1979–2008)“, kuri primins apie Nidos simpoziumo istoriją. Rugsėjo 18 d. „Agiloje“ įvyks menininko Pauliaus Ruko interaktyvi instaliacija „In Situ. Perteklinis dokumentas“.
Rugsėjo 15–17 d. įvyks Algimanto Aleksandravičiaus, Artūro Valiaugos ir Mindaugo Meškausko meninės dirbtuvės, rugsėjo 16, 18 ir 19 dienomis laukia trys filmų seansai. Tarptautinis fotografų simpoziumas „Nida. Sutikti fotografiją“ vyks nuo rugsėjo 15 iki 21 dienos.

Komentarai