Tokios kinematografinės šalys kaip Švedija, Suomija, Norvegija, Danija ir Islandija kartu sudėjus per metus nesukuria pakankamai gerų filmų pilnai festivalio programai sudaryti, net ir pridejus Farerų salas. Faktas.
Dėl to antrosios „Scanoramos“ organizatoriai, kaip ir praeitais metais nusprendė naujų filmų programą papildyti visų laikų topais : skandinavų filmais, ne kartą matytais televizoriaus ar kino teatro ekrane. Viso to rezultatas labai keistas. Aplankius oficialų „Scanoramos“ internetinį puslapį ir pažiūrėjus geriausius festivalio filmus pagal tai, kaip juos renka žiūrovai tris pirmas vietas užima „senienos“ : Lars Von Triero „Prieš bangas“, Ingmar Bergmano „Fani ir Aleksandras“ bei Søren Kragh-Jacobseno „Mifunė“ (PASTABA : lapkričio 19 dienos 16.22 val. duomenimis).
Dar vienas faktas yra tai, jog skandinavai ilgisi gerumo ekrane. Kaip kitaip suprasti tai, jog, ko gero, geriausias Švedijos XXI amžiaus filmas (jeigu galvosime, jog XXI amžius prasidėjo 2001 ir atmesime pagrindinį konkurentą – 2000-siais sukurtą Roy Andersson nuostabųjį „Dainos iš antro aukšto“) Bjorn Rungės „Auštant“ buvo vienas iš „neapkalbėtųjų“ nei prieš festivalį nei po jo. O štai aukščiausias „akcijas“ turėję „United“ ir „Nukarpyti šuniui nagus“ pasirodė esą kinematografinės pasakos suaugusiems, nors ir pretendavo būti komedijomis. Tačiau per pastarąjį filmą Rolandas Kazlas susijuokė vos keturis kartus. Skaičiavau.
Prieš festivalį geriausio filmo ir renginio pasididžiavimo laurais pasidabinęs suomių „Nukarpyti šuniui nagus“ papasakojo juokingai graudžią istoriją apie tai, kokie geri žmonės kare. Jie myli savo žmonas ir svajoja apie didesnį namą vaikams. Tiesa, atsiranda vienas toks, kuris neturi nei šeimos, nei namų, už tai – nuostabiausią svajonę : nukarpyti draugo šuniui nagus. Tai padaręs, filmo pabaigoje jis apdovanojamas medaliu už drąsą. Aš irgi jaučiausi savotiškai apdovanotas – už drąsą išsėdėti šitokį gerumo „manifestą“. Ar būtinai neatsiejamas filmo apie gerumą atributas yra nuobodulys kino salėje ? Geroji (ir gražioji) Amelija iš Monmartro buvo bent jau nuostabiai stilinga.
Nesu didelis Manchester „United“ futbolo klubo gerbėjas. Nors man labiau patinka „Liverpool“ arba „Chelsea“, nusprendžiau nueiti į šią romantinę komediją, praeitais metais išrinkta populiariausiu filmu Norvegijoje. Filmo režisierius Magnius Martens prieš tai kurį laiką gana sėkmingai suko trumpametražius filmus bei dirbo reklamos versle. Ir tai labai pastebima : geriausios „United“ vietos buvo trumpi, reklaminio stiliaus intarpai, šmaikščiai papasakoję Manchesterio klubo istoriją, ieškoję ir radę futbolo ir meilės bendrumų. Na, o filmo pabaigoje komentatorius iš ekrano pareiškė : „Dabar eisiu namo pas žmoną. Siūlau tai padaryti ir jums“. Originalus ir įdomus finalo sprendimas. Deja, pats filmas neišlenda iš „Futbolas + Meilė = Geras Filmas” schemos. Trumpi video reklamos stiliaus intarpai, kurie, matyt, tampa nauja šiuolaikinių filmų mada (vienas pirmųjų tokių vykusių bandymų : kino pavasaryje matytas „Dievo miestas“) pagyvina vaizdą ir neleidžia snaudžiantiems galutinai užmigti. O „Scanorama“, regis, įsigyja keletą principų. Vienas iš jų : kiekvienų metų programoje turėti bent po vieną nevykusį filmą jaunimui. Praeitais metais tokiu buvo Morten Tyldumo „Draugelis“, šiemet neverčiamo pavadinimo „United“.
Dar vienas faktas yra tai, jog švedų visuomenė yra truputį nesveika. Minėtas Bjorn Rungė, gavęs Sidabrinį Lokį Berlyne už filmą „Auštant“, parodo jų santykius pačiame gražume. Kam tik teko giliau pažintus švedus ir jų socialinį bendravimą, supras, kad šis, iš pirmo žvilgsnio juodu ir nerealiu humoro papuoštas filmas, yra visiškai realus ir galėjo nutikti bet kuriame Švedijos kampelyje. Aktoriai vaidina puikiai (ypač susiraukusi, narkotinius vaistus pardavinėjanti ir amžinai bevalganti Anita – Ann Petren) ir istorija sukirpta iš tiesų meistriškai. Pats režisierius, beje, nemėgstantis Bergmano ir jo uždėto štampo visai švedų kinematografijai, nori kurti naująjį švedų kiną. Dar truputį ir, galimas daiktas, jam pavyks.
Dar vienas keistas filmas, trykšte trykštantis gerumu – Peter Norlundo „Vilko vasara“. Gerai gerai, aš suprantu, kad ir vaikai nori į kiną, bet sukišti dar vieną vaiko – gyvūno draugystės istoriją kartu su Bergmano ar Von Triero filmais, iš vienos pusės, yra eklektiška, iš kitos – nepagarba rimtojo kino mėgėjui.
Apsuptas gerumo kupinų filmų, tačiau taip ir nepasijutęs geresniu, nukeliavau į festivalio uždarymo seansą mažai žadančiu pavadinimu – „Kečupo efektas“. Savo malonumui turiu pripažinti, jog buvau nustebintas : viskas šiame filme, pradedant titrais ir baigiant garso takeliu (jame ir Múm ir Kim Lian), yra stilinga. Pagalvokite, kada paskutinį kartą matėte komediją apie paauglius, kurioje juokeliai nebūtų lėkšti, o istorija banali ? Prieš pat filmą dairiausi Rolando Kazlo, bet nemačiau. Gaila. Būčiau darkart paskaičiavęs. Esu tikras, šįkart jis būtų prisijungęs prie ne kartą smagiai kvatojusios publikos.
Filmas turi ir minusų : galbūt kai kuriose vietose išlenda kūrėjų noras lygiuotis į šaunųjį Luko Moodyssono „Fucking Åmål“ (Lietuvoje pasirodžiusį keistokai išverstu pavadinimu „Mylėk mane“), šiek tiek erzina mėgėjiška pagrindinės aktorės vaidyba (nors visi paaugliai aplink vaidina tiesiog puikiai). Tačiau filmas tikrai patiks tiems, kurie dar turi bent šiek tiek paaugliškos ugnelės širdyje. O gal net ir moderniems tėveliams. Režisierė Teresa Fabik, netikėtai greitai išpopuliarėjusi po filmo išleidimo, neblogai išstudijavo paauglių psichologiją. Žinoma, sąlygos Švedijoje ir Lietuvoje pakankamai skiriasi, tačiau paauglystės sindromai tapatūs. Filmas vėlgi baigiasi laimingai ir siunčia gerą žinutę visiems žiūrėtojams : vis dėlto, nepaisant visų sunkumų, paauglystėje gyventi laimingai galima. Galima ir mokykloje populiaria būti, ir tikrų padedančių draugių turėti, ir net simpatišką vaikiną, išstypusį ir beklausantį hip hopo. Modernus tėtis, filmo viduryje skaitantis knygą „Kaip bendrauti su savo paaugliu“, filmo pabaigoje, regis, nebeturi jokių sunkumų. Hip hip hora !
Visi aukščiau paminėti filmai patenka į festivalio skyrelį „Scanoramos naujienos“. Kita festivalio kryptis : „Scanoramos klasika“. Šįkart žodis „klasika“ puikiai apibūdina šią festivalio dalį : nuo Ingmar Bergman ir Bo Wideberg iki Thomas Vinterberg ir Lars Von Trier. Jeigu praeitais metais buvo galimybė susipažinti ir su retesniais senais filmais (Aki Kaurismakio, Roy Anderssono kūryba), tai šiemet prisiekęs sinefilas beveik neturėjo ką veikti. Pirmasis ir daugelio nuomone geriausias Dogmos filmas „Šventė“ (Thomas Vinterberg), Ingmar Bergmano „Fani ir Aleksandras“, ar Lars Von Triero „Idiotai“ ir „Prieš bangas“ – visi iš Must see kategorijos. Matyta, bet pažiūrėti dar kartą visada smagu.
Scanorama yra šauni proga susipažinti su visame pasaulyje atpažįstamu ir išskiriamu Šiaurės šalių kinu. Naujais filmais ir klasika. Ir belieka tik pagirti organizatorius, jog ji suteikta ne tik sostinės kino mėgėjams, bet ir festivalių mažiau lepinamiems Kauno bei Klaipėdos gyventojams. O iš tiesų, tai festivalis yra tiek geras, kiek yra geri jo pasirinkto diapazono filmai : šiuo atveju – Šiaurės šalių kinas. O faktas, kad net ir tokias senas ir turtingas kinematografijos tradicijas turinčioje Švedijoje ne kasmet gimsta Bergmanai, yra turbūt pats akivaizdžiausias iš visų anksčiau skelbtų.
Šitokia Scanorama iš Vilniaus keliauja į Kauną ir Klaipėdą. Be kelių filmų, tačiau su tuo pačiu užtaisu : seni, klasikiniai filmai daugeliu atveju geresni už naujus. O nauji, regis, reklamuoja gerą širdį. Ir puiku, kad reklamuoja, tačiau jeigu jums daugiau nei dvylika, neikite į „Vilko vasarą“.



Lapkričio 22, 2004 14:10
jei jums daugiau nei trylika, tuomet neikit ir į filmą “kečupo efektas”. visiškas skystalas, švediškas pyragas arba antonimas autoriaus mini apžvalgai. jei jūs skandinaviško šoko ieškotojai, tuomet liksit nieko nepešę ir “bazo”. nieko ypatingo. o šitiems filmams juk buvo patikėta atitinkamai uždaryti ir atidaryti festivalį vilniuje. man graudu. pritariu tik kertinei autoriaus išvadai: seni geri filmai labiau verti “antro” karto nei nauji pirmojo.
Lapkričio 22, 2004 18:18
mano nuomone sis filmas(ketshupo efektas)parodo tikraja realybe…galiu jus 100 procentu patikinti kad lietuvoje tokiu istoriju 100-tai…pati tai esu maciusi…ziauri realybe…
Lapkričio 22, 2004 18:54
Smagu: ir informacijos, ir ironijos
Lapkričio 22, 2004 22:11
skandinavu kinas zavus “realistine” motivacija. ir spalvu koloritas vertas pagarbaus dailininku pripazinimo. neeilines ir siuzetines linijos.
skandinavu kinas is esmes daug “prisideda” prie europietisko kino tobulejimo, o ypatingai Von Triero ir Bergmano vizualines kompozicijos.
naujasis kinas visada rizikuoja “susivaryti”, bet po desimtmecio bus rodomas kinuose kaip klasikos pavyzdys. that’s the reality and we create it.
Lapkričio 23, 2004 00:54
Galejai pamineti Triero naujo filmo, pasirodysianchio kitais metais, metmenis. Bet shiaip tai shudas tas festivalis, nes ne nauja kina rodo, o uzh sena trukstamus pinigus renkasi. Ka tik rakshti, beje, isivariau.
Neseniai Århuse pasibaige tarptautinis kino festas. Va taip reikia festivalius organizuot be dideliu galvos skausmu, o ne ijungt telika ir, tipo, zhiurekit, o ash einu, kebaba ipisiu.
Lapkričio 23, 2004 20:56
tai jau festivalis baigesi? o as vis dar jo laukiu.
Lapkričio 24, 2004 14:50
nesibaige, siuo metu festivalis Kaune, o nuo 26d Klaipedoje.
Lapkričio 26, 2004 12:31
galima skandinavų kaimą pažiūrėt. pilna pusiau meninių dokumentinių filmų ir kartojamų kur per tv ar anksčiau rodyti. bet yra ir super.
Lapkričio 27, 2004 18:18
Lengvai ir saldziai skaitosi.
Puiku.
Gilus savo srities zinojimas.
:: Uzadrymo filmas hiphop hora, buvo tiek juokingas, kiek jame pazinome save? :: Gaila, neradau jame nieko naujo, o gal del to, kad, kaip pasake mano bendradarbe, problemos, nagrinetos toje kino juostoje, yra amzinos. ::
Baigiu.
Lapkričio 28, 2004 14:15
Straipsnis beveik idealus, užkliuvo gal Rolando Kazlo kaip lietuviško humoro etalono naudojimas, t.y. nuo to kad Kazlas būtų juokiasis visą filmą be sustojimo, ar verkęs kruvinom suomiškom ašarom filmas nei pagerėtu nei pablogėtų. Galbūt tai tiesiog ironija, nepilnavertiškumo kompleksas ar senų sąskaitų psichologinis suvedinėjimas, bet RK šiame straipsnyje tikrai nereikalingas.
Gruodžio 3, 2004 14:30
Tiesos daug. Atrodo autorius mate ne tiek ir daug festivalio filmu.. Bent jau as ironijos ir pagiezos noreciau ishleisti bent 2x daugiau – jau tokio sh siame festivalyje buta.
Ir veik esu isitikines dar viena blogybe – origanizatoriai ne neisivaizdavo, ka mums atveza (kalbu apie naujienas). G.Arlickaite visa laika kalbejo apie “Bazo” ir “Nukarpyti shuniui nagus”, kaip apie festivalio TOP’us, gi esu tikras, kad paziurejus juos ji taip negalejo galvoti (dar nesu tooookios blogos nuomones apie ponia – gaudos ji kine). Festivalio atidarymo “Bazo” – shudas. Ir kokio velnio jo rezisieriu reikejo tempti i Vilniu? Paskum dar ir “Vilko staugimo” rezisieriu atitempe – ir kam? Filmas tai juk sh..
I antra festivalio puse persilauziau mest naujienu perziuras (galutinai tuo itikino VYRU CHORAS ir NUKARPYTI SHUNIUI NAGUS) ir (dar karta) pasineriau i klasika, tad apie uzdarymo filma nieko negaliu objektyviai pakomentuot, bet.. kiek teko bendraut su machiusiais, atrodo (straipsnio) autoriu paveike kokie tai asmeniniai vaikystes atsiminimai, nes filmas buvo skystas skystas.. Sako gerokai skystesnis uz suslavichiaus kechupa.
Gruodžio 5, 2004 00:33
kadangi karpant suniui nagus sedejau salia rolando kazlo galiu patvirtint kad autorius skaiciuoja gerai
na ir daugiau tiesos straipsnyje tikrai yra
Gruodžio 8, 2004 12:01
autorius beviltiškas snobas
(kai man tai sakė abejojau, kai perskaičiau – 100proc.)
+
“Nukarpyti šuniui nagus” – kodėl ten reikia juoktis? wtf.. ir kur ten tiek gerų vyrų kare radai?.. filmas akivaizdžiai sako – tokių vienetai!!!
ir išvis nė vienos mintelės šio filmo nepagavai.nė vienos..
drizz teisus – po 10 metų šios dienos naujienas kelsit i padanges..
Gruodžio 8, 2004 13:22
deja, ne vienas filmas siais metais parodytas scanoramoje nebus prisimenamas po 10 metu.
kad ir kaip gaila bebutu.
Gruodžio 8, 2004 13:58
turiu omeny filmus is skyrelio Skanoramos naujienos.
o ypac tokius kaip Nukarpyti suniui nagus ar United ar Ketcupo efektas
Gruodžio 9, 2004 10:54
o kaip Arven (Palikimas)? Man nurove stoga is liudnumo
Gruodžio 27, 2004 11:40
Na sitas straipsnis – vienas blogiausiu, kuri man teko apskritai apie kina skaityti, o paskaites komentarus, supratau, kad kai kurie lietuviai tokie snobai, ir taip slyksciai apsimetineja, kad vemti norisi, pvz., -zmogus kalba apie kina ir sako – Filmas tai juk sh..,- siek tiek zema, juolab po tokio “snobisko” ir labai jau nezinoma “ismanyma” rodancio “komentaro”.
Ka gi reiskia tokie, manyciau psichinio lionio kliedesius primenanantys pasakymai – “Dar vienas faktas yra tai, jog švedų visuomenė yra truputį nesveika”, na taip, autorius ismano, na bet kas gi gali pasakyti tokia nuostabiai ismoninga fraze kaip – Filmas turi ir minusų…o is vis suprasti neimanoma, kad ten autorius kliedi apie titrus, ju stilinguma??? As pasakysiu, ir taip darysiu samoningai, labai paprastai, ir be tos vimdancio snobizmo, komentaro autorius yra DEBILAS….
Lapkričio 12, 2012 08:42
buy tramadol online no prescription cod tramadol hcl and vicodin – tramadol 50mg opiate