idėja už 9,90 Euro

Prašmatni stručio odos piniginė, prikimšta dažais ir laisve kvepiančių banknotų – maži popierėliai, sugniaužti prakaituotame delne, suteikia daugiau laisvės nei atviros kalėjimo durys. Už vieną popierėlį gausi prabangius drabužius, už kitą – bilietą į madingiausią vakarėlį, kur galėsi pasipuikuoti specialiai tau dizainerio sukurtu švarku, o jei susimausi – gali gauti net naują gyvenimą. Bet kaip gauti pačią geriausią idėją? Nusipirkti?.. Ką, idėjas galima pirkti taip lengvai kaip kopūstus daržovių parduotuvėje?.. Tiesiog užsinori fantastiškos idėjos ir turi ją? Jei kišenėje barška 9 nereikalingi Eurai, tai įmanoma.

Bankų ir tiksinčių laikrodžių šalyje yra keista parduotuvė. Bylio mieste akį traukia intriguojanti iškaba: “Brainstore” (“Smegenų parduotuvė”). Vos įėjus vidun, atsisėsti gundo odinės sofos, akis ramina retų augalų žiedai, o ilgiau užtrukti priverčia maloniai pastumtas garuojančios kavos puodukas. Ir pirkimo procesas čia vyksta kitaip nei milžiniškuose prekybos centruose: šalia prisėda “pardavėjas”, pasiūlo sausainėlių prie kavos ir nerūpestingai pradeda pokalbį. Po ketvirčio valandos jūs jau turite kankinusios problemos sprendimą. Laisvė kainuoja tik 9,90 Euro. Juokinga kaina už idėją, kuri išlaisvina nuo nervingo rūkymo ir chroniško galvojimo “Kaip?”.

Tai beveik tas pats, kaip ir konsultacija pas psichologą. Tik čia parduodamos idėjos. Tiesa, jos ne visada tokios pat geros kaip ir originalios. Kai į Brainstore užsuko dviejų vaikų tėvas ir paprašė patarimo, kaip sumažinti atžalų išleidžiamas sumas už pokalbius telefonu, jam pasiūlė namuose įrengti telefono būdelę.. “Tai bus ne tik puikus finansinis sprendimas, bet ir pagyvins namų interjerą”, – šypsodamiesi aiškino Brainstore darbuotojai. O tėvas dar plačiau šypsodamasis grįžo prie laiko išbandytos “odinio diržo” taktikos. Kai kurioms idėjoms dar trūksta įžvalgumo.

Brainstore atsirado 1989, kai ekonomikos studentas Markusas Metleris su drauge Nadja Schnetzler nusprendė, kad gali parduoti bet ką. Net idėjas. Ir, po galais, jiems pavyko! Net tokie ekonominio pasisekimo guru kaip Billas Gatesas mielai užsuka paplepėti su Brainstore komanda. O pats Markusas ramiu balsu paaiškina: “Dažniausiai kompanijose yra 20 žmonių, kurie atsakingi už biuro dizainą, bet nėra nė vieno atsakingo už naujas idėjas. Todėl į mus kreipiasi tiek žmonių”. Verslo sėkmės raktas yra idėjos. O geriausi raktininkai – nuolat plempianti kavą Brainstore komanda.

Pati neapčiuopamiausia pasaulyje, gaivi kaip Himalajų vėjas ir šviežia kaip ką tik išspaustos morkų sultys “prekė” ne tik labai paklausi, bet ir sukūrė visiškai naują prekybos šaką – prekybą protu. Jau 2002 buvo patvirtintas planas investuoti daugiau nei pusantro milijono Šveicarijos frankų į idėjų verslą. Ir tai dar ne pabaiga, nes skelbiami konkursai būsimiems investuotojams sulaukia nemažo dėmesio, o ir pats Brainstore kolektyvas nesnaudžia rengdamas idėjų galvojimo užsiėmimus vaikams ir visiems likusiems.

Yra tik viena sritis, kur Brainstore kolektyvas bejėgis. Tai – idėjos, galinčios pakenkti žmonėms arba gamtai. “Tokių idėjų mes ne tik nepardavinėjame, bet ir griežtai nuo jų atsiribojame” – paaiškina Markusas Metleris. “Mūsų tikslas – pažvelgti į įprastus reiškinius kitaip, linksmiau ir kūrybiškiau”. Idėja, kurią Brainstore įgyvendino per šias Kalėdas, tikrai privers nuoširdžiai žagtelti iš nuostabos. Didžiausias Šveicarijos parduotuvių tinklas “Manor” prieš šventes pardavinėjo Kalėdines eglutes, kurios buvo papuoštos vieninteliu žaisliuku – maža raudona dėžute. Kas jos viduje? “Paslaptis” – pro ūsą šypsodamas atsakydavo pardavėjas. Ta “paslaptis” buvo dovana kiekvienam, perkančiam eglutę. Kai žmonės iš smalsumo žaibuojančiomis akimis atplėšdavo raudoną popierėlį, rasdavo savaitgalį dviems kalnuoe arba nemokamas slidinėjimo pamokas.. Viltys pranoko lūkesčius. Medelių buvo parduota kur kas daugiau nei buvo tikėtasi. Pasirodo, pirkti “katę maiše” – užkrečianti atrakcija.

Norint sugalvoti gerą idėją reikalinga ypatinga aplinka:neperkrauta daiktais, tačiau patogi, jauki ir skatinanti mąstyti, nenuobodi. Ką sugalvojo Brainstore? Improvizuotą mišką, nes žalia spalva skatina mąstyti? Saulės geltonumo oazę, nes geltoną skatina produktyvumą? Deja, Brainstore komanda neklaidžioja miškuose ir nekepa prieš Sacharos saulę.. Paslaptingoji laboratorija atrodo maždaug taip: didžiulis kambarys, per vidurį akvariumas, o aplink jį kėdės. “Anksčiau akvariume laikėme piranijas. Per susrinkimus nuolat spoksodavome į jas. Tai labai įkvepia. Deja, jos suvalgė viena kitą. Dabar spoksome į kažkokias raudonas žuvytes. Tikriausiai tai gaidukai”, – liūdnokai pasakoja Nadja, kūrybos direktorė.

Kaip plėšrūnės piranijos suvalgo savo gentainius, taip netinkami sprendimai yra atmetami. Toks yra pirmasis idėjos kūrimo etapas iš maždaug 15. Tikslus skaičius priklauso nuo idėjos pobūdžio ir kliento pageidavimo. Po “atmetimo” etapo seka atrinktųjų sprendimų plėtojimas, realizavimo planai, prekinės išvaizdos kūrimas.. Galiausiai viskas atsiduria storame segtuve, už kurį ir mokama didžiausia kaina. Tik vienas segtuvas, nuo kurio priklauso tolesnė tokio giganto kaip „Microsoft“ ateitis. Ne pinigai, o naujos idėjos valdo pasaulį.

Brainstore atvira visiems, norintiems prisidėti prie ekstravagantiškų idėjų kūrimo. Čia dirba žurnalistai, istorikai, ekonomistai, net konditeriai. Jei esi kitoks nei pilka masė, turi nežabotą fantaziją ir nebijai eksperimentuoti, tai darbas tau. Kaip motyvuoja Brainstore kolektyvas, “čia yra net devyni kavos aparatai, naujausia biuro technika ir čia dirba patys mieliausi žmonės”. Jei supratai, kad čia tavo svajonių darbas, apačioje rasi nuorodą, kur siųsti CV. Atsargiai, būtinas puikus anglų ir vokiečių kalbų mokėjimas!

Bet.. Kam siųsti paraišką į kalnuotąją Šveicariją, jei Lietuvoje kol kas nėra nieko panašaus? Galbūt maža parduotuvėlė pramoniniame rajone yra kaip tas aštrokas prieskonis, kurio taip trūksta blankiai Lietuvos “smegenų” rinkai? “Idėjų Krautuvės” tėvas Markusas Metleris pokalbį užbaigia žodžiais: “Jei tai įmanoma kažkokioje parduotuvėje Šveicarijoje, tai įmanoma bet kur”.