Kadangi šiandien Pasaulinė nepirkimo diena, kurioje aš jau nedalyvauju, nes iš ryto prisipirkau „tailandietiškos“ sriubos, nusprendžiau atgailai parašyti apžvalgą apie seną čekų dokumentinį filmą. Iš tikrųjų, ne tokį ir seną, nes pastatytą 2003 metais. O vaizdeliai jo įžangoje primena prieš mėnesį vykusį „Akropolio antro aukšto atidarymą“ santykiu 1:1.
Du Prahos filmų mokyklos studentai Vít Klusák ir Filip Remunda savo diplominiam darbui sugalvojo, kaip čekai sako, „draugišką apgavystę“. Gavo iš valstybės šiokią tokią stipendiją, pastatė netikrą supermarketą, pakvietė tūkstančius žmonių į prie Prahos esantį Letnanų oro uostą… kam?
Matyt tam, kad „Česky Sen“ atsistotų į vieną gretą su tokiais dokumentiniais filmais kaip „Supersize Me“, „The Corporation“, „Outfoxed“.. Tik jis gerokai paprastesnis, širdžiai mielesnis, nes pasakoja apie tas pačias Vidurių Rytų Europos realybes. Tokias kaip sąrašo prieš einant į supermarketą sudarymas prieš dvi bantis ir jo nesilaikymas – pagunda visko prisiversti į vežimėlį per didelė. Ar važiavimas į didelę parduotuvę „atsigauti“ po varginančio žygio po gamtą sekmadienį.
Didelė filmo sėkmė yra ta, kad Klusakui su Remunda pavyko įtikinti filme sudalyvauti žinomą reklamos agentūrą „Mark BBDO“, mūsų „lukrecijų“, „garažų“ ir „brunetų“ analogą. Jos biuras net įrengtas pastate, kažin kodėl panašiame į bažnyčią. „Alaus kepurėle“ ir kitais netradiciniais projektais išgarsėjusi agentūra susivilioja dar viena galimybe suvilioti, ir reikalas užsisuka.
Dokumentininkai negaili savo herojų, ir tame, matyt, santykinė filmo stiprybė. Viena šeima visą dieną tampoma po „Tesco“ ir negailestingai filmuojami visi jos gyvenimo aspektai (išprovokuoja net vaikus dainuoti liūdną tradicinę žydų dainą apie skurdą), Prahos „Liepaitės“ su vietos Čivilyte įrašo mega himną apsipirkimui, o įkaušę reklamos kūrėjai atvirai giriasi, kaip jiems pavyksta žmones apgaudinėti. (Vėliau šis monologas buvo iškirptas iš telvizijai skirtos filmo versijos, ir Čekijos internete kilo didelis skandalas). O štai tikra lauko reklama ir lankstinukai padarė savo darbą…
Nesinorėtų išpasakoti viso filmo turinio, bet pievoje prie Prahos kūrėjams pavyko nufilmuoti įspūdingų epizodų. Apie vartotojišką ir jumoro jausmą turinčią ar nebeturinčią visuomenę… Įdomu, kaip toks supermarketėlis „Svajonė“ būtų priimtas Lietuvoje? Turbūt žmonės nebūtų taip lengvai pareiškę, „na, tai bent buvo proga po lauką pasivaikščioti“. Ar būtų daugiau kraujo?
+MLis-
Dokumentinis filmas „Česky sen“ su angliškais subtitrais visiškai nemokamai ir nelegaliai – prieš GRUPĖS PROSTITUTĖS vakarėlį „Swingerfinger“, gruodžio 1 d. 19 val. klube „Play“

Komentarai