Greitaeigis „Gaidos“ finalas su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru

Spalvingai festivalio kelionei po įvairius pasaulio miestus ir muzikinius peizažus artėjant prie pabaigos, galingas muzikinis „rols roisas“ – Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, diriguojamas garsiojo esto Paulo Mägi – spalio 30 dieną, 19 val. Kongresų rūmuose pakvies publiką patirti dar vieną netikėtą viražą.

Festivalio uždarymo koncerte skambės trijų kūrinių premjeros – tai Šarūno Nako „Rezistencija“, Jurgio Juozapaičio „Sympho 2009“ ir austrų kompozitoriaus Johanneso Maria Staudo kūrinys „Apie lyginamąją meteorologiją“. O ritmine energija pulsuojanti, plačiai išpopuliarėjusi žymiojo brito Michaelo Nymano „Greitaeigė muzika“ („MGV“ – Musique à Grande Vitesse) koncerte atliks „deserto“ vaidmenį.

Savo naujausiame opuse „Rezistencija“ kompozitorius Šarūnas Nakas savaip apmąsto skaudžią pokario pasipriešinimo temą. Pasak jo, kūrinį formavo „trys idėjos, tampriai susijusios su rezistencijos sąvoka: konspiracija, teroras ir utopija“, o pastaroji – tai „77 akordų emanacija“: „Tuomet priėjo Petras ir paklausė: „Viešpatie, kiek kartų turiu atleisti savo broliui, kai jis man nusikalsta? Ar iki septynių kartų?“ Jėzus jam atsakė: „Aš nesakau tau iki septynių, bet iki septyniasdešimt septynių kartų“. (Mt 18, 21-22)

Jurgis Juozapaitis „Sympho 2009“ sukūrė kaip „skambančią miesto-valstybės metaforą“: „Per ją bandau nusikelti į senos ir garbingos valstybės, švenčiančios savo tūkstantmetį, praeitį“.

Austro Johanneso Maria‘os Staudo (g. 1974) muziką išgirsime pirmąkart, tačiau šis ryškus jaunesniosios kartos kūrėjas yra pelnęs ne tik prestižinių apdovanojimų, bet jo kūrinius jau yra griežę Berlyno filharmonijos (dir. Simonas Rattle‘as) ir Vienos filharmonijos orkestrai (dir. Danielis Barenboimas), o Vilniuje nuskambėsiančio opuso „Apie lyginamąją meteorologiją“ premjerą neseniai atliko Klyvlando simfoninis orkestras.

„Šį kūrinį įkvėpė rašytojo Bruno Schulzo, laikomo vienu geriausių dvidešimtojo amžiaus lenkų prozininkų, apsakymai, kurie mane tiesiog „apsėdo“. Kūrinio pavadinimas paimtas iš jo apsakymo „Druga jesień“ („Kitas ruduo”), kuriame pasakotojo tėvas savo apylinkėje atlieka keistą parazitiškai paplitusių žvėrių tyrimą. „Apie lyginamąją meteorologiją“ sudaro šešios trumpos pjesės atliekamos be pertraukos“, – pasakoja autorius.

Tuo tarpu Michaelo Nymano „Greitaeigės muzikos“ sukūrimo istorija labai paprasta – kūrinys buvo užsakytas greitaeigio traukinio linijos Paryžius-Lilis atidarymui. Spalio 30-ąją šis opusas pažymės šių metų festivalio „Gaida“ uždarymą.
P. S. Spalio 31 d. Nacionalinėje dailės galerijoje vyks festivalio „Post Scriptum“ koncertas su Šv. Kristoforo kameriniu orkestru (dir. D. Katkus) ir pianistu Petru Geniušu. Kviečiame!