“Skaņu Mežs” – nuotykingų garsų miškas Rygoje

Rudens pradžia tradiciškai kviečia pasiklysti garsų miške Rygoje. Jau 16-tą kartą čia organizuojamas nuotykingos eksperimentinės muzikos festivalis “Skanu Mežs”. Šiemet jis prasidės spalio 6-ąją nemokamu renginiu meno muziejuje “Riga Bourse”, o pagrindiniai pasirodymai vyks muzikos namuose “Daile” spalio viduryje. Atidarymo koncerte galima bus išgirsti net du lietuvius – lietuvos džiazo legendą Vladimirą Tarasovą ir eksperimentinės muzikos atlikėją Daina Dieva. Pagrindinėje programoje tautiečių, deja, neišgirsime, tačiau vieną jos, amerikiečių atlikėją Liz Harris aka Grouper, po festivalio prikabino Vilniaus klubas “Kablys”. Bene labiausiai intriguojantys festivalio vardai: Thurston Moore iš Sonic Youth ir saksofonisto Mats Gustafsson duetas bei amerikiečių avangardo kompozitorius William Basinski, nors, kaip visada, “Skanu Mežs” kviečia pasiklysti tarp gerai žinomų ir jau įvertintų bei šiuolaikinių dar tik augančių garsų.

Kad būtų lengviau klaidžioti ir visiškai nepasisklysti, kviečiame susipažinti su keletu, mūsų nuomone, įdomesnių atlikėjų.

Caterina Barbieri – Berlyne gyvenanti italų kompozitorė, tyrinėjanti mašinų intelektą ir objektinio garso suvokimą, koncentruojantis į minimalizmą. Jos darbuose studijuojamos polifoninės ir poliritminės sintezatorių galimybės, brėžiančios kompleksines ir griežtas geometrines struktūras laike ir erdvėje, tikintis atskleisti integracinį bei pažintinį ryšį tarp žmogaus ir technologijų, taip pat psicho-fizio poveikį pasikartojantiems ir struktūrizuotiems procesams muzikoje.

Caterina yra baigusi klasikinės gitaros studijas, taip pat turi Bolonijos konservatorijos elektro-akustinės muzikos bakalauro laipsnį. Be to, Humanitarinių mokslų ir Filosofijos fakultete apsigynė etnomuzikologijos darbą apie Hindustano muziką ir minimalizmą.

Jos 2017-ųjų albumą „Patterns of Consciousness” (“Important Records”), žurnalas “The Wire” įtraukė tarp geriausių 50-ies metų įrašų.

Naked, Agnes Gryczkowska ir Alexander Johnston duetas iš Londono, žavintis savo triukšmo, industrial, eksperimentinėmis ir ekstremaliomis elektroninės muzikos formomis. Jų naujausiame EP “Total Power Exchange”, išleistame “Halcyon Veil”, naudojami sekso, vėmimo ir kiti triukšmai, sukuriantys sunkų, triuškinantį hibridą su Sodomoje gimusiais vokalais. Pavadinimas “Total Power Exchange”, pasiskolintas iš mazochistinės praktikos, reiškia seksualinius santykius ar veiksmus, kuriuose yra šeimininkas ir jam paklūstantis, pirmasis kontroliuoja visus savo pavaldinio gyvenimo ir egzistencijos aspektus. Tai galima suprasti ir kaip socio-politinės kontrolės metaforą.

Gyvas Naked pasirodymas yra sudėtinė jų praktikos dalis – jis įsiskverbia, glamonėja ir sunaikina visus pojūčius. Grubus, pirmykštis ir nekontroliuojamas, bet tuo pačiu ir efemeriškas bei labai emocionalus. Agnes aistringomis intervencijomis stengiasi sugriauti sienas tarp atlikėjo ir auditorijos, o neapdorotos galios elektronika gali sukelti sąmonės pakitimus.

Tesa – trio iš Rygos, stengiasi išvengti bet kokių savo sunkios muzikos apibrėžimų ir leisti klausytojui laisvai interpretuoti unikalų ir aistringą įvairių stilių bei subžanrų mišinį.

Nuo 2005-ųjų grupė susilaukė didžiulio dėmesio daugybe savo turų ir pasirodymų festivaliuose. Per 10 metų Tesa albumus išleido Latvijos, Rusijos, Prancūzijos ir Vokietijos įrašų kompanijos. Šie įrašai demonstruoja polinkį eksperimentuoti žanrais ir skambesio tekstūromis, maišyti tamsias melodijas su lengvais garsovaizdžiais, atmosferiniais ir psichodeliniais pasikartojimais bei triukšmais, tuo išsiskirdami iš sunkios muzikos standartų. Jų naujausio albumo “Ghost” skambesį tvarkė James Plotkin, dirbęs su tokiais atlikėjais kaip KK Null, Nadja, Sunn O))), ISIS, Pelican ar Earth.

Vienas įtakingosios “Downwards Records” kompanijos įkūrėjų Karl O’Connor aka Regis, kartu su leiblo kolega Surgeon (aka Anthony Child), yra vienas Birmingemo skambesio, kuriame sulydė Čikagos house su tamsesne europietiška elektronika, kūrėjų. Labai tikėtina, kad jis slepiasi ir po kitais pseudonimais. Tai sukuria tik dar daugiau mitologijos aplink “Downwards” leiblą, kurį jis kuruoja kartu su meno teroristu Peter Sutton (Female) nuo 1993-ųjų. Netradicinis ir kryptingas (kuri dar įrašų kompanija galėtų pasigirti savo leidinių katalogu, kuriame nėra muzikos verslui įprastinio melžimo remiksais?), neakcentuojantis dj/prodiuserio asmenybės, “Downwards” išlieka viena labiausiai vertinamų kūrybinių pajėgų britų techno/elektronikos scenoje.

RP Boo (Kavain Space) yra žmogus, gerbiamas šokių muzikos žinovų. Jis vadinamas vienu footwork pradininkų. Greitas, pasikartojantis, ritmiškai sinkopuota muzika ir šokio stilius yra Chicago house anūkas, platesniam pasauliui pristatytas “Planet Mu” išleistais įrašais, taip pat – gerbėjų, ekspertų ir entuziastų archeologijos internete. 2018-aisiais RP Boo grįžo su „I’ll Tell You What!”, savo trečiuoju albumu, apie kurį “Pitchfork” parašė: “Savo pirmajame naujos kūrybos albume, Čikagos footwork pionierius plečia žanro ribas, žaisdamas įprastais skambesiais ir išmušdamas klausytoją iš vėžių. (…) Tai – meistriškas albumas, kuriame persipina tikslumas ir vaizduotė, kuriame suskamba footwork potencialas perrašyti savo taisykles.”

Savo projekte Grouper Liz Harris supina ambientą ir dream pop į lengvą, aidais ir atspindžiais perpildytą muziką, vienodai mistišką ir judidančią. Ji atskleidžia skirtingus niuansus kiekviename iš savo daugelio įrašų, varijuojančių nuo sodrių ir pakankamai populiarių teritorijų, nuo plačiai pripažinto 2008-ųjų “Dragging a Dead Deer Up a Hill” iki pasklidusio dvigubo “A I A” albumo ar intymesnio “Grid of Points” darbo, išleisto šiemet.

Liz Harris gimė Šiaurės Karolinoje ir užaugo “Fourth Way” komunoje Bay Area. Kadangi komuna buvo žinoma kaip “The Group”, jos vaikai vadino save “groupers”. 2005-aisiais metais ji išleido debiutinį albumą pasivadinusi Grouper. Vėliau ji įrašė keletą albumų, tarp jų – ir bendrą darbą su Xiu Xiu “Creepshow”. 2008-aisiais išleido jau minėtą “Dragging a Dead Deer Up a Hill”, kurio kompozicijos buvo truputį labiau struktūrizuotos – būtent jis atnešė atlikėjai pasaulinį pripažinimą.

Išplaukusi į platesnius vandenis, Grouper bendradarbiavo su įvairiais atlikėjais, kūrė muziką filmams ir šiemet išleido savo 11-ąjį albumą “Grid of Points”, įrašytą kūrybiniame prieglobstyje Wajomingo valstijoje.