She Past Doma in Hanover

Ūkanotam rudenio Vilniui tinka postpankas, kad ir kas tai bebūtų – per mažiau nei mėnesį “Kablyje” sugrojo trys žinomi tamsiosios scenos vardai: She Past Away iš Turkijos, Molchat Doma iš Baltarusijos ir Lebanon Hanover iš Vokietijos/Anglijos, panašiu metu dar turėjo atvažiuot ir italai Soviet Soviet, bet jų koncertas nukeltas į 2022-ųjų vasarį. Visų pasirodymų metu atmosferiškai oriausia miesto koncertų salė buvo artypilnė. Negana to, išpardavus pirmąjį Molchat Doma koncertą, buvo paskelbtas ir (beveik) išparduotas antras. Dar prieš kelis metus šie atlikėjai būtų koncertavę mažojoje salėje ir rinkę po kelis šimtus galvų. Bet susidėjus  užsienio atlikėjų badui dėl pandemijos ir vietinių “baziliskų” meilei dekadansui ir melancholijai, viskas persikėlė į didžiąją salę, o Vilnius suspindo šios scenos žemėlapyje. Sadness is Rebellion, kaip dainuoja Lebanon Hanover.

Kiek daugiau nei prieš 10 metų vyko mutant wave, post punk, art rock, electro, death disco, dance punk, no wave ir daugybę kitų scenų aprėpiantis festivalis “Dropdead” (specialiai mums renginį tuomet pristatė jo organizatorė Polina, didžėjus ir blogo “Better Than Sex” autorius Daniel Triangle bei Lietuvos (sub)kultūros aktyvistas Tadas Klimavičius). Atrodytų, visa tai buvo visai neseniai, tačiau vistiek… per anksti. Kelis vakarus tuometiniame “Mulen Ruže” būriavosi šimtai spalvingai atrodančių žmogystų, tačiau dauguma jų buvo ne vietiniai. Daugelį galbūt atbaidė vakarietiškos koncertų kainos – speciali festivalio bilieto kaina lietuviams buvo 65 eurai. Panašiai tiek kainavo kartu sudėjus aukščiau minimi 3 koncertai, tačiau “Dropdead’e” pasirodė apie 10 kartų daugiau atlikėjų iš užsienio: Zounds, Sex Gang Children, Specimen, Stereo Total ir panašūs vardai savo aktualumu niekuo nenusileido.

Šio rudens tamsiosios muzikos triumviratas Lietuvoje lankėsi jau ne pirmą ir ne antrą kartą: She Past Away pirmą kartą į Vilnių pakvietė kolegos Suru.lt, vėliau jie koncertavo ir “Devilstone” Anykščiuose, Lebanon Hanover pirmą kartą dar 2013-aisiais grojo “STRCamp” stovykloje prie Molėtų, po 4 metų tie patys Suru.lt vėl pakvietė duetą į Vilnių, tuo tarpu baltarusiai Molchat Doma buvo užmezgę artimą ryšį su a.a. “Platforma” Vilniuje ir keliskart grojo tarp geležinkelio vagonų, o vėliau – ir labdaringą nemokamą koncertą “Kablyje”.

Žinoma, per visą tą laiką ryškiausiai pasikeitė Molchat Doma statusas. Pirmus kartus atvažiavę kaip dar vieni naujosios (balta)rusijos bangos atstovai, vėliau sėkmingų aplinkybių dėka jie tapo vienais žanro vėliavnešių. Vilniuje viešėjęs pirmasis Molchat Doma įrašų leidėjas užsienyje Davide Lace iš “Detriti Records” jau tada prognozavo grupei šviesią ateitį: “Sakyčiau, nė viena kita šiuolaikinė post-punk grupė negroja taip gerai kaip jie. Molchat Doma yra kitame lygyje, kitoje lygoje. Jei sąžiningai, manau, šiandieninė jų sėkmė yra tik pradžia. Po keleto metų tai bus kažkas didelio. Tikiuosi, jie išlaikys būtiną stiprybę, ramybę ir spontaniškumą, kad galėtų tęsti tai, ką daro – kurti puikias dainas.” Iš DIY leiblo “Detriti Records” patekę į amerikiečių “Sacred Bones Records” globą, nunešti sėkmingo algoritmų sūkurio socialiniuose tinkluose”, šiandien šis trio yra vieni labiausiai graibstomų atlikėjų savo scenoje. Dviem koncertais Vilniuje jie pradėjo didelį euroturą, kuriame kas antras koncertas pažymėtas arba sold out, arba venue upgrade. Panašiai atrodo ir grupės turas JAV, kur Čikagoje, Niujorke, San Franciske, Los Anžele iškart paskelbta po du koncertus iš eilės. Mano kuklia nuomone, yra daugybė įdomesnių atlikėjų, tačiau sniego kamuolio nesustabdysi. Galbūt vakariečius paperka tai, kad Molchat Doma yra iš paskutinės diktatūros Europoje krašto arba jiems naujas (nes niekad negirdėjo Kino ir kitų) skambesys? Kita vertus, She Past Away už kelių dienų išvyksta į turą po Meksiką ir JAV, o Molchat Doma Maskvoje ar Piteryje “sutelpa” ir į mažesnį klubą nei “Kablys”, tai čia kaip pažiūrėjus…

Kalbant apie apšildymą. Šįkart lietuviams vietos neatsirado nors, be abejonės, kai kurie jų būtų pasirodę geriau už tuos, kurie buvo. Turkus turėjusi apšildyti jungtinė grupė iš Didžiosios Britanijos ir Estijos Deathsomnia atvykti negalėjo, todėl delegavo vieną iš savo narių – Kadri Sammel ir jos solinį projektą Bedless Bones. Liudininkų teigimu, atrodė, jog vis dar vyksta soundčekas… Abu Molchat Doma koncertus pradėjo 80-ųjų pop nostalgijos atlikėjas iš Vokietijos Luis Ake, kurio linksmi ir nepretenzingi išstojimai nuteikė pozityviai. Naują “Fabrika Records” viltį Isolated Youth iš Švedijos pasikvietė patys Lebanon Hanover. Švedų kūryboje aiškiai girdėti 90’s atgarsiai, o jų monotoniškas pasirodymas visai įtraukė.

Iš šių trijų mums vertingiausias pasirodė Lebanon Hanover vizitas, tiek savo kūryba, tiek bendrame kontekste, kuriame šio dueto svoris nusveria kitus du.

Kaip būdinga daugumai šio žanro atstovų, visi atlikėjai beveik nebendravo su publika, išskyrus asketiškus hello ir thank you. Vėliau internete Molchat Doma mandagiai padėkojo: Vilnius and Tallinn are behind, thanks for the unforgettable atmosphere. Tuo tarpu Lebanon Hanover pasirodė mažiau išlepinti dėmesio: Absolute gratitude to our Baltic crowd. We really cherished to play shortly before the lockdown. Times are dark these days but music safes us keeps us all going.