Elektroninė šokių muzika (toliau – EŠM) yra svarbus naujausių technologijų pagalba konstruojamo gyvenimo stiliaus ir šiuolaikinės subkultūros egzistavimo mūsų visuomenėje pavyzdys. Tai gyvas, sparčiai besikeičiantis, globalus kultūrinis fenomenas, egzistuojantis beveik kiekviename pasaulio didmiestyje. Kaip teigia sociologas bei antropologas Steve Mizrach, išsamesnė elektroninės šokių muzikos subkultūros analizė parodo, kad tai neeilinė, stipriai iš kitų išsiskirianti jaunimo kultūra. Norint tuo įsitikinti, reikia išsamiau išnagrinėti šios subkultūros istoriją, vystymosi aspektus bei stebėti ir analizuoti, kokios tendencijos jai būdingos šiandien.
EŠM subkultūros istorija remiasi skirtingomis nuomonėmis, patirtimis ir faktais. Praeitis nuolat „atnaujinama“, mat faktai pateikiami iš gana skirtingų pozicijų ar yra paprasčiausiai užmiršti, o įvykiai neretai „pagražinami“. Aišku viena, kad EŠM ir skirtingos jos formos išsivystė iš „house“ muzikinio stiliaus. Taigi EŠM istorija siejama su šiuo stiliumi, tačiau kyla diskusijos dėl vietos, kurioje ji atsirado. Vieni teigia, kad ši kultūra prasidėjo Detroite, Čikagoje, kiti – Anglijoje, trečių nuomone, jog Ispanijos saloje Ibicoje. Kad ir kur būtų prasidėjusi, EŠM tapo plačiai paplitusiu kultūriniu fenomenu, pritraukiančiu ir suburiančiu tūkstančius jaunimo.
„Skėtinis“ terminas „elektroninė šokių muzika“ apjungia daugelį muzikinių stilių ir substilių, kurie sukurti naudojant kompiuterius, elektroninius instrumentus, muzikines kompiuterines programas, MIDI klaviatūras, sintezatorius ir kitą elektroninę įrangą bei dažniausiai grojami šokių vakarėlių metu. Be to, EŠM yra sparčiai mutuojantis muzikinių substilių „debesis“, kuris susideda iš tokių pagrindinių stilių:
| Muzikinis stilius | Esminiai bruožai |
|---|---|
| House |
Išskirtinis House bruožas – bosinio būgno pulsavimas 4/4 ritmu (120 dūžių per minutę), taip pat naudojami įvairūs harmonijos (dažniausiai jausmingos, papildytos vokalu) variantai. Klausyti: Underworld, Daft Punk, Deep Dish, Matthew Herbert, Westbam, Paul Oakenfold. |
| Techno |
Techno muzikai būdingi sunkūs, aštrūs garsai, naudojamos futuristinės ir mašinų gaudesį primenančius boso linijos, derinamos su šokių rimtais. Klausyti: Jeff Mills, Sven Väth, Richie Hawtin, Orbital, Dave Clarke, Vladislav Delay. |
| Trance |
Trance stiliui būdingas tempas, kintantis nuo 124 iki 148 BPM (dūžių per minutę), taip pat monotoniškas ritmas. Savo pavadinimą stilius įgavo dėl pasikartojančių dūžių ir atsikartojančių melodijų, kurios klausytojus gali įvesti į savotišką transo būseną. Klausyti: Armin van Buuren, Cosmic Gate, Dj Tiësto. |
| Drum&Bass |
Drum&Bass turi sudėtingą ritminę struktūrą. Dažniausiai bosinė partija grojama dvigubai lėčiau negu pagrindinis būgnų ritmas. Iki 1997 metų Drum&Bass iš alternatyviosios muzikos krypties tapo komerciškai pelningas ir plačiai naudojamas net ir pop muzikoje. Klausyti: Goldie, LTJ Bukem, Roni Size, Carl Craig, Photek, DJ Krust, Squarpusher. |
| Ambient |
Pagrindinė Ambient idėja yra muzikos, neatkreipiančios į save dėmesio, kūrimas. Tokia muzika neturi išraiškingos temos, kompozicinio vystymosi, konflikto, kulminacijos. Tai intelektuali, veikianti klausytojų pasąmonę muzika. Klausyti: John Cage, Phillip Glass, Brian Eno, Michael Brook, John Hassel, Aphex Twin, The Orb. |
| Trip Hop |
1990-ųjų metų pradžioje D. Britanijoje atsirado lėta hipnotizuojanti muzika, sukurta panaudojant Dub bosinę liniją, depresyvų repą ir kartais trapų moterišką dainavimą. Klausyti: Massive Attack, Portishead ir Tricky. |
| Hardcore |
Tai pats greičiausias, tamsiausias ir „sunkiausias“ EŠM stilius. Jį yra lengva atskirti nuo kitų elektroninės muzikos stilių, kadangi jis pasižymi greitu tempu ir itin smarkiais dūžiais bei tamsia atmosfera. Klausyti: Dj Dione, Dj Promo, Dj Ruffneck, Dr Macabre. |
Pagrindiniai elektroninės šokių muzikos stiliai (adaptuota pagal lux.lcn.lt/archyvas/200311/placios/)
Kiti elektroninės šokių muzikos substiliai:
Techno-rave, Techno House, Hardcore Techno, Old School Techno, Psychodelic Techno, Industrial Techno, Detroit Techno, Techno Trance, Progressive Trance, Acid Trance, Acid, Hard Acid, Acid Core, Acid Techno, Acid House, Progressive House, Chicago House, Hard House, Deep House, Ambient House, Dark Ambient, Illbient, Drone, Ambient Techno, Ambient Trance, Ambient Dub, Goa Dub, Dub, Intelligent Dance Music, Electronic Listening Music, Hardcore, Transcore, Noisecore, Speedcore, Punkcore, Electro, Rave, Progressive Rave, Tribal, Tribal Techno, Tribal House, Tribal Funk, Space Funk, Jazz Funk, Rave Funk, Acid Jazz, Brit Hop, Hard Hop, Hard Step, Break Beat, Techstep, Intelligent Jungle, Future Jungle, Classic Gabba, Gabber, Acid Gabba, Downtempo, Sombient, Minimal, Experemental, Elemental, Ragga, Garage, Speed Garage, Disco, Big Beat ir kt. (Pagal



Vasario 25, 2009 11:02
o tikrai aišku, kad Brian Eno grojama EŠM forma irgi atsirado iš “house” ?
Vasario 25, 2009 13:15
as labai gerbiu Ore, ale atleiskit, bet sitas I kurso studento lygio kalamburas – analizas, ir dar nupeistintas is panasaus analizo… nesuprantu ka veikia sitame portale. ne tai kad nieko idomaus naujo nepasake bet ir klaidina.
TRIP-HOPAS yra EŠM!!!… nu pi-dec. bravo!
Vasario 25, 2009 13:30
na, labai užsimanius – eina ir trip-hopą šokt, ar tą patį ambient’ą.
bet tikrai nežinau, kuom tas aukšto mokslo laipsnis šiam žmogui gyvenime padėjo, nes magistrinio tekstas ir kontekstas apverčia naršyklę aukštyn kodu nuo pat antros pastraipos.
Vasario 25, 2009 14:34
Hm, klaidelių yra, dėl kai kurių teiginių reiketų diskutuoti kaip ir dėl terminų naudojimo. Laukiu antros dalies, tikiuosi, kad bus geriau.
Vasario 25, 2009 15:15
http://techno.org/electronic-music-guide/
Ir nereikės jokių neaiškių bakalaurų.
Vasario 25, 2009 19:46
cetuz, būčiau dėkinga jei meilan parašytumei, kokią naršyklą naudoji, nes nuo antros pastraipos yra lentelė.
Vasario 25, 2009 20:09
labiau domintų būtent “lietuviška” darbo dalis. su šia nelabai sutikčiau tam tikrose vietose… bet gal žmogui, tos muzikos neklausančiam ir nesidominčiam, ant kelio užvest ir tinka.
Vasario 25, 2009 21:04
vajej…
Vasario 25, 2009 23:15
this made my day.
Vasario 25, 2009 23:19
Devintokė
Vasario 26, 2009 08:17
“Tai intelektuali, veikianti klausytojų pasąmonę muzika.” cia apie ambienta /:) tai kita muzika neveikia pasamones ar maziau intelektuali ??:) ambiento blogo labai ir labai daug . sveikintinass txt tik man rodos kokia 15 metu atsilikes kalbant apie stilius . jei net idm nera tai ka jau kalbeti toliau ..
Vasario 26, 2009 11:57
Gal pradėkime nuo pirmo teksto sakinio?… “EŠM subkultūros istorija remiasi skirtingomis nuomonėmis, patirtimis ir faktais… ” Taigi, kaip ir kalbant apie bet kurią temą, ši galimybė ir teisė (skirtingų nuomonių ir interpretacijų) egzistuoja.
O čia pateikta teksto dalis (beje, “apkarpyta”) iš darbo teorinės dalies, kurioje ir yra pateikiami faktai bei nuomonės žmonių, kurie šitą reiškinį yra analizavę (be mano interpretacijų). Visos nuorodos yra, tad pateikti faktai nėra mano išgalvoti. O dėl jų pagrįstumo diskutuoti visada galima.
Tikriausiai mano ir redakcijos klaida, kad tekstas imestas toks, koks jis ir buvo parašytas – akademinis, neadaptuotas portalo skaitytojui. Kita vertus, brangieji, gal pamėgintumėte parašyti aiškų, sklandų tekstą apie tai, kaip mes visi tūsinamės ir kas tai yra per velniava taip, kad tai suvoktų apie tai absoliučiai nieko nenutuokiantys ar vyresni žmonės (dėstytojai, eiliniai studentai ir pan.)?
Iki tobulumo čia dar toli, bet man pačiai buvo įdomu labiau pasigilinti į visa tai, ką matau aplink save, ir ne tik “komentarinių blevyzgojimų” lygmeny, o ir iš tam tikros “mokslinės” pusės. Vis tik smagu, kad tų komentarų čia taip staigiai ir nemažai pridygo :)
Vasario 26, 2009 13:11
plekshne, nerašysiu laiško, esmė čia kitur :)
Giedre, jei norėčiau eilinį “ateivį” supažindinti su reivo kultūra, tai apie jos muzikos įvairovę ir “tusinimosi tikslus” pradėčiau nuo žmogaus organų vidaus ligų, elektros poveikio sąmonei, ir interneto. o pabaigai pasilikčiau pasakojimą apie naujausius garsus tarp prasilenkančių kosminių kūnų, kurios suvokiau daugkartinėmis meditacijomis;
deja, tuoj ateis vakaras, ir vėl norėsiu valgyti , todėl trūksta energijos aprašinėti dalykus, kuriais sotus nebūsiu:)
kita vertus,
antrą dieną klausau ir klausau tą Brian Eno (ambient) kūrybą, ir niekaip neišgirstu, kaip jį įtakojo Deep Dish (house) :(
Vasario 26, 2009 22:54
Tai, kad “Daft Punk” nera /house/ krypties atstovai… Del “Underworld” taip pat galima gincytis:)
Vasario 27, 2009 05:09
užjaučiu darbo autorę dėl visiško muzikos stilių neišmanymo.
Vasario 27, 2009 10:51
Taip ir maniau kad komentatoriu-specialistu situo klausimu tai jau tikrai atsiras sociai. Kaip zinia kiekvienas berniukas nori buti didzejum, tad tikrai nepraleis progos paaiskinti visiems-iskaitant-uosviene kas IS TIKRUJU yra elektronine sokiu muzika. Juk turi butinai kalent kad butu sokiu muzika?
Manau vienintelis cia gincytinas dalykas yra termino “elektronine SOKIU muzika” panasumas su tiesiog “elektronine muzika”. Ziurint is straipsnio perspektyvos – ambientas ir brian eno tiesiogiai itakojo elektorinine sokiu muzika (jei kam atrodo kitaip – nznau, gal dar nera 18?). Apie trip hop net nesneku – neigti cia tas pats kas aiskint kad dub yra ne sokiu muzika. Bet kam, maciusiam kas darosi pvz. Thievery Corp koncerte tokiu minciu nekils.
Tad siu stiliu aprepimas po vienu “skeciu” – ESM – manau visai priimtinas siame kontekste. Nes vartoti tiesiog “elektronine muzika” butu ziauriai per platu.
Vasario 27, 2009 11:09
Nuostabu, kad Ore skaitytoju tarpe klesti “muzikinis pedantizmas” ir kiekvienas esti tikras ekspertas ir specialistas srityje, kur vienos ir vieningos nuomones, mano isitikinimu, net nelabai ir gali buti. Bet cia gi Lietuva, o dar gi internetas… :)
Jei kas pasirode visiska, anot jusu, nesamone,- gal pries tai atidziau permeskit pati teksta, o po to PASPAUSKITE ant nuorodu, is kur tie dalykai paimti? Pvz. Pagrindiniai elektroninės šokių muzikos stiliai (adaptuota pagal lux.lcn.lt/archyvas/200311/placios/)
Visa kita jau parasiau ankstesniame komentare :)
Sekmes.
Vasario 27, 2009 11:22
to giedre: cia atsakymas i mano komentara?:) as tai kaip ir pritariu tavo pozicijai:)
Vasario 27, 2009 12:37
Gerb “hm”, Jus tikrai esat tikras, kad Massive Attack ir tuo labiau Portishead yra ŠOKIU muzika…? Elektronine – sutinku (ir tai dalinai). Na tada Metallica irgi.
O gerb. Giedrei siulyciau jei jau rasot kazka kazkur kur uzsuka zmones daug metu sia “subkultura” (sis terminas beje irgi nevykes…) besidomintys, tai meskit darsiai SAVO nuomone ir drasiai ginkit, o ne linkais dankstykites. Pvz tema: “Trip-Hop – šokiu muzikos subkutura” arba “Lietuva – šokiu muzikos provincija” ;)
Vasario 27, 2009 14:26
Leiskit dar viena viena trigrasi ikisti. Phillip Glass tikrai nera elektronines muzikos atstovas. Ir netgi ne ambient. Tiesiog minimalas, parasytas simpfoniniam orkestrui.
Vasario 27, 2009 15:09
Nors darbe ir yra nemažai netikslumu, bet komentarai tai visiškai užmuša… Pzdc, “elektorininės šokių muzikos” specialistai:)))
Pvz..: vaikiskam korg’iuko kliape kaip taisykle buna sudeti ir “salsos” , ir “tango”, ir “polkos su ragučiais”, ir kt. “juodrasčiai” – tai paliubomu yra elektorininė šokių muzika :))))
BIG UP! Giega ;)
Vasario 27, 2009 17:53
man labai liūdna, jeigu autorei negėda taip rašyti, o tuo labiau dar ir viešinti, drįsti formuoti kitų požiūri tokiu chlamu. atsiprašau už išsireiškimą.
Vasario 27, 2009 20:32
matai p. Giedre, kita karta tiesiog nerasyk straipsnio apie sriti, kuri tau isvis nepazistama. Nes net man, zemes kirmelei, aisku, kad vietomis akivaizdziai nusisneketa. o apie ambient ar idm net neturiu ka pridurt..
Vasario 27, 2009 20:33
ir isvis kam cia det toki straipsni, kuris skirtas ne portalo skaitytojams?
Vasario 27, 2009 23:15
To g -> jeigu galima, pakomentuokit konkrecius nusishnekejimus – nes baisiai jau smalsu “specialisto” nuomone ishgirsti :)))))))
Vasario 28, 2009 13:57
Tik is smalsumo, ydomu kas buvo giedres darbo recenzentas?
Mano pastebejimas, kaip terorinei daliai, labai mazai moksliniu saltiniu, kurie pries tave ta pati reiskini tyrinejo. Mazai citatu, nuorodu, vietomis gali susidaryti ispudis, kad skaitai clubingo istorija kokiam nors senam dj mag numeryje. Ar tu cia editinai?
mano patarimas Giedrei.
1. Nereikejo deti teorines dalies, nes cia besilankantys proto galiunai, kaip ir paaiskejo nieko ydomaus skaityti nesurado. Jei tu rasiai magistrini social science, tai man atrodo, idejai pacia neidomiausia darbo dali :)
bet anyway ydomu bus pamatyt ka gero toliau papostinsi.
Vasario 28, 2009 17:07
O kaip del atsiradimo?ar cia teisingai pasakyta,kad pagal klubo pavadinima?nes buvau girdejas kitokę teoriją…
Vasario 28, 2009 17:23
John Cage… šokių muzika…
Vasario 28, 2009 18:06
sio straipsnio problema yra viena – jis tiesiog neidomus. Skaitai skaitai, renki faktus ir nezinai, ka tuo norima pasakyti. Bet kokio sekmingo straipsnio ir ypac mokslinio darbo paslaptis yra intriga. Uzsiduok problematini klausima pradzioje ir po to stenkis i ji atsakyti straipsniu. Nu ka tu norejai pasakyti siuo straipsniu?
Kovo 2, 2009 00:53
dar keisciau, kad house muzika pasieke Didziaja Britanija tik 1998-ais.
Ka mums vargshams daryti kad ji mus geleziniam kably ir dar kavineje “pakalne”pasieke anksciau nei Didziaja Britanija?
Briedu briedas…:(
Kovo 2, 2009 00:55
aha, vel neisiziurejau:) bet vistiek briedas
Kovo 16, 2009 21:00
Autorės klaida yra pasiteisinimai komentatoriams. :) Tie žiurkeliai tik to ir laukia :D
Kam čia triphopas užkliuvo? Prieš daugiau nei dešimt metų jis mums buvo pristatytas kaip nauja elektroninės šokių muzikos banga. Kol beveik visi jūs dar Ruki Verch ar Keistuolių teatro dainelių klausėtės :)
Kai kažkada buvo iolika, tai irgi labai buvo įdomu išsiaiškint kas čia per stilius, kaip čia tiksliai tiksliai biurokratiškai viską pavadint :D O dabar kažkaip daug įdomiau ir svarbiau kūrėjo išgyvenimai, charizma, įtaka muzikai. Pavyzdžiui atpažint George Clinton įtaką techno muzikoje, atpažint tą patį dvelksmą. O trupiniais tegul megztų berečių burelis rūpinas :D
Ore sausokai čia įdėjo, sausokai. Nors Ore niekad išsamumu ir neblizgėjo :)
Lapkričio 12, 2012 00:01
tramadol buy tramadol online with paypal – how to buy ultram tramadol online