Pasąmonės srautas išreikštas muzikos garsais

Pirmą kartą girdėdama GEVENDE nesupratau kas vyksta. Rodės, kad aplink mane nebuvo nei vieno žmogaus, nors iš tiesų salė buvo sausakimša. Keista energija plūdo iš scenos. Vokalistas nesuprantama kalba dainavo kažką panašaus į mantras, smuikininkas rodos trumpam persikėlė į savo muzikos instrumento vidų, bosistas kontempliavo savo žemuose tonažuose, būgnininko net nesimatė tarp keistų ritmų, o saksofonistas tiesiog mėgavosi visu tuo, kuo mėgavausi ir aš.

GEVENDE, tai penki talentingi ir itin jautrūs žmonės: Ahmet Kenan Bilgiç (vokalas, elektrinė gitara, akustinė gitara, e-bow), Ömer Öztüyen (smuikas, back vokalas), Okan Kaya (bosinė gitara, cumbus, melodika, akustinė gitara, back vokalas, haydar bosinė gitara), Gökçe Gürçay (būgnai, back vokalas), Fehmican Gözüm (saksofonas, back vokalas), prie kurių laiks nuo laiko prisijungia vienas kitas muzikantas, vakarui ar dviem. Vieną iš tokių vakarų prieš jau nebesuskaičiuojamą GEVENDE pasirodymą Ankaroje, pavyko susitikt ir šiek tiek pakalbėt apie tai kas, kaip ir kame.

Kodėl GEVENDE?

Ahmet: Gevende iš tiesų nėra turkiškas žodis. Gevende, tai žodis, išraiška, kuri Adiaman, rytų Turkijoje esančio miesto, vietine kalba reiškia gatvės, neturtingus, vargšus muzikantus.

Kas Jums yra GEVENDE?

Fehmican: GEVENDE…sunku atsakyt.
Ahmet, Okan, Gökçe: Muzika. Tai apibūdina tikrą muziką, o muzika yra visas mūsų gyvenimas.

Jūs susikūrėt 2000 metais. Kaip sužinojot apie vienas kitą?

A.: Mes esam kilę iš skirtingų miestų Eskisehir (Eskisehir nedidelis studentiškas miestelis, 3 valandos kelio traukiniu į vakarų pusę nuo Ankaros – aut.past) apylinkėse. Susitikom pirmą kart 1999 metais kai visi studijavome universitete. Viskas prasidejo studijų metu.

Pirmą albumą išleidot 2006, po šešerių metų grojimo kartu. Ką jums reiškia šis įrašas?

G.: Mums įrašas niekad nebuvo pirmenybė. Nesame tokia grupė, kuri siektų kuo greičiau įrašyt albumą. Mes tiesiog bandome groti visur. Albumas yra kaip savotiškas raktas, norint patekti į platesnius vandenis. Albumo įrašymas atidaro tam tikras duris.

Improvizacija atlieka didelį vadmenį jūsų muzikoje. Kodėl improvizacija?

G.: Mes to nepasirinkom. To negalima pasirinkti. Mes gyvename taip. Muzika ateina savaime tokiu pavidalu. Mes pasirenkam kelius muzikoje ir einame paskui juos. Po kiek laiko, ieškome kažko naujo, kur eiti toliau, naujo kelio. Bet tai nepasirinkimas, tai kaip jausmas.

F.: Žinoma, visą laiką neimprovizuojam. Yra daugybė svarbių temų, kurias turim. Mes kuriam erdvę savo improvizacijom. Improvizacija yra labai svarbi dalis musu muzikoje, bet žinoma tai nėra viskas.

Kas Jus įkvepia?

Visi: Nėra vieno muzikanto. Visa muzika. Ryšiai tarp žmonių.

G. ir O.: Mes neturim jokio autoriteto.

A.: Pasaulyje yra daugybė gerų muzikos grupių. Mes paimam kažka iš jų muzikinės kultūros, bet ne iš jų pačiu muzikos. Mes gyvenam su draugais, stebim juos, daug ką lemia Stambulas, Eskisehir ir kiti miestai Turkijoje, Turkijos kultūra.

Jūs taip pat improvizuojate ir su tekstais? Nesuprantu turkiškai, apie ką dažniausiai yra dainos?

A: Jei aš parašiau dainą turkiškai, tu negali suprast ką aš sakau. Jei parašau turkiškai dainą, tu to nesupranti. Aš nerašau Turkiškai, ir tu vis dar nesupranti. Žinai ką turiu galvoje? Reikšmė skirta tau. Garsai turi reikšmes. Tu išgirsti ir supranti savaip, tai tavo reikšmė, ne mano. Mes grojam. Viskas, kas nutinka po to yra tavo. Tavo reikalas.

GEVENDE – Nayu

Kaip dėl Animacijos? Klipų? Jūs darot tai patys?

A.: Mes nedirbame su didelėmis kompanijomis ar žymiais prodiuseriais. Bandome viską daryti patys, darome viską patys. Dizainas, video, animacija. Turime daug draugų. Na taip, jie nėra profesionalai šioje srityje, jie yra laisvi, bet mes esam labai laimingi dirbdami su jais. Jie yra tam tikra GEVENDE dalis.

G.: Tie, kas daro visa tai – mėgsta mūsų muziką. Jie sako: “man patinka ir aš noriu padaryti tai”.

Ar galetumėte savo muziką pavadint avangardiniu džiazu?

F.: Tiesą sakant, daug žmonių taip sako, ypač užsieniečiai, kurie mus išgirsta. Jie sako: jūs grojat avangardą, jūs kuriat avangardą. Aš nesu labai didelis profesionalas galintis atskirti visus muzikos stilius, bet taip..manau, kad galima tai pavadinti avangardu. Galbūt. Taip yra, nes mes gyvenam Stambule, mes visi ateinam iš skirtingų gyvenimo sferų: Ahmet ekonomistas, Okan dirba operos srityje, Omer studijuoja konservatorijoje, Gokce sukasi viešbučių administravime, taip pat mes ateinam iš skirtingų muzikos disciplinų, dėlto mes visi renkam skirtingas idėjas, mus įkvepia skirtingi dalykai. Visi surenkam skirtingas patirtis, sueiname kartu ir grojame.

A.: Mes nestatome savęs į rėmus. Kiekvienam mūsų muzika atrodo skirtinga. Vieni sako, kad mes grojam roką, kiti – folk, kažkam atrodo, kad mūsų muzika yra psichodelika ar džiazas. Viskas kinta. Tai priklauso nuo to kas ir kaip ją išgirsta.

O.: Yra tokia turkiška istorija: Pamišėlis, turintis baltą bilietą iš ligoninės, įmeta mažą akmenuka į baseiną ir 40 kvalifikuotų profesorių kartu su visais aplinkiniais žiūri į akmenis baseine, į baseiną. Supranti ką noriu tuo pasakyt?

A.: Mes įmetam akmenį į tą baseiną ir visi sako apie tai kažką.

Tai gilu?

A.: Tai nėra gilu. Tai priklauso nuo to, kaip tu matai. Žiūrim ką žmonės sakys.

Ar tai, kad esate labai skirtingi niekada nekėlė problemų?

F.: Tai niekada nebuvo ir nėra problema. Tai – bonusas. Visada malonu girdėti skirtingas idėjas ir mintis vientisoje vienumoje. GEVENDE neapsiriboja vien penkiais žmonėmis. Kuriame įvairius projektus su kitais muzikantais. Kuo daugiau skirtingų idėjų viename projekte, tuo geriau.

Kuris iš projektų jūsų manymu buvo geriausias?

Visi: Projektai su İzzet Kızıl – perkusistas (grupė Kolektif – aut.past.); Buzuki Orhan Osman – bouzuki, sitara; Tobias Klein – bosinis klarnetas; Serdar Pazarcıoğlu – smuikas.

Aktyviai koncertuojate Turkijoje, grojote Amsterdame, Londone, Portugalijoje, Graikijoje, buvot Indijoje, Pakistane, Nepale, Irane. Kas toliau?

A.:Manai, tiek užtenka?

Ne. Bet kaip matote save ateityje?

O.: Yra daugybė klausimų, į kuriuos reikia rasti atsakymus. Mes ieškome atsakymų viduje ir gatvėse, kultūrose, mes ieškome jų visą laiką. Kai mes jų ieškome visą laiką, mes galim rasti ir atrasti naujas žemes. Gyvenimas yra trumpas.

F.: Norėčiau žinoti, kas bus toliau. Man atrodo, kad Turkijoje mes bandome kurti kitokią muziką, bandome kurti visiškai kitokią, naują sceną nei ji čia yra jau susiformavusi. Bandome kurti sceną priešingą tai, kurią čia žmonės mėgsta. Dažniausiai mūsų muzikoje net turkiškų tekstų, žodžių ir panašių dalykų nėra. Mano jausmas apie tai yra…tai nebus vien Turkijoje visą laiką. Ir tai jau vyksta. Aš tikrai tikiuosi, kad GEVENDE bus tikra tarptautinė grupė. Žinoma, jei mums pavyks viską taip padaryt, surišti su savo idėjom ir t.t., kad tai būtų miela mums patiems. Aš nenoriu groti tik dėl grojimo.

Ką manote apie alternatyvią muziką Turkijoje? Ar tai gera erdvė jauniems muzikantams, kurie groja šiek tiek kitokią muziką nei įprasta girdėti? Kokios galimybės yra kurti Turkijoje?

A.:Jei tu pažiūrėsi į viso pasaulio situaciją, yra daugybė didžiųjų scenų, kurias valdo didžiuliai žmonės, magnatai. Pirmaujančiose, dar kitaip vadinamose išsivysčiusiose, šalyse, jei atkreipsi dėmesį: alternatyvi kultūra, alternatyvi muzika ir vadinamasis undergroundas yra kaip atskiras sektorius, kaip niša. Jie sugeba ir daro iš to pinigus. Gaudami pinigų, jie gali save tobulinti ir t.t.

Turkijoje alternatyvi muzika yra vis dar tikrasis undergroundas. Čia nėra stabilios scenos ar sektoriaus. Jie neturi pinigų ir jie negali užsidirbti iš undergroundo. Mes vis dar kylanti šalis, besivystanti šalis, dėl to manau ir galimybės prasimušti čia ar pasiekt kažką daugiau yra labai nedidelės.

Jei turėtumėt galimybę grot Lietuvoje…

Visi: Žinoma, grotume. Norime ir ten atrasti ar sukurti savo sceną.

Paskutinė mintis ore.lt skaitytojams:

G.: Taikos.
O.: Palaikykite tuos, kurie kuria, jaunus menininkus, kad jie turėtų galimybę kurt.
F.: Aš nežinau daug apie Lietuvą, bet būkit geri, saugokite save. Jūsų laukia ilgos vasariškos dienos…mėgaukites tuo. Mes to neturim.

Iliustracijos iš asmeninio Gevende archyvo