Kovo 14 – 19 dienomis „Lietuvos” k/t vyko „Next Festival” trumpametražių filmų peržiūros, organizuotos gan nepriklausomos „Move with movie” komandos. Organizacija, beje, nėra oficiali, o jos darbai kvepia iniciatyva bei jaunatvišku polėkiu, betgi nespjauna veidan kokybei. Kita vertus, sakyti „nespjauna veidan“ dar nereiškia, kad vedasi ją vakarais fokstroto pašokti. Mat, pirmajam vakarui prasidėjus, paaiškėjo jog Romos Nepriklausomų Filmų festivalio lauretai užstrigo pakeliui ir vietoje to garbus žiūrovas pamatys Danijos menininkų darbus. Pasak Paul Paper, prieš šį įvykį pasisakiusį ant scenos, šie filmai atspindi Danijos video meno vystimąsį per pastaruosius keliolika metų. Remiantis šiuo mąstymo šablonu ir vėliau pamatytais trumpametražiais galėtų pasirodyti jog Lietuvos kinas yra „up ahead” vienos pirmaujančių Europoje kino produktorių – Danijos. Trumpiau kalbant savo laiku mes panašius bendrabuty filmavom su namudine kamera.
Po šitokio nusivylimo ir siaubo, viename filme išvydus kaip kokstai danas desperatiškai bando prikelti paukščiuko lavonėlį, nusiteikiau savaitei „meno darymo” rezultatų. Publika, beje, visą festivalį buvo labai tolerantiška ,tad ablodismentų sulaukė visi programoje dalyvavę filmukai, net tie, kurie, kaip portugališkoji “A Menina Gorda”, patys sau pasiplojo. Tačiau konkursinė programa nustebino ne tik idėjomis, technikų įvairove, bet ir kokybe, kuri, malonu, netapo pagrindiniu kriterijumi žiuri vertinimui. Estetikos skirtumas tarp rankinės kameros ir profesionalios yra akivaizdus, ir iš tiesų, per du konkursinės programos vakarus pamačius filmų statytų profesionaliose studijose ir Arūno Eimulio „Lemties vieškelį”, paaiškėja, kad tai neturėtų suteikti vertintojams keblumų, mat tokiame festivalyje kitaip ir negali būti. Ir džiugu pasidaro, kad piniginė investicija ar ne kiekvienam prieinamos galimybės nėra pagrindinė sąlyga patekti į ekraną.
Apdovanojimai
Naujausios technikos stebuklais netviskėjo ir daugiausia apdovanojimų surinkęs filmas. Geriausiu baltijos šalių ir geriausiu festivalio filmu tapęs nuoširdus Margit Keerdo „Kaimynas“ (Estija) subtiliai pasakoja apie bendravimo nepatogumą tarp žmonių, kuriuos fiziškai skiria tik daugiabučio siena. Daugeliui pažįstama situacija, papasakota daugiausia veido išraiškomis ir gestais, atrodo pasiekia tikslą daug greičiau negu kad atsiskleistų išreikšta šimtais žodžių rinkinių apie svetimumą gyvenančių šalia.
Mano mėgstamiausias trumpametražininkas-žiuri narys Karolis Jankus įteikė kankinusio istorinio dokumentinio filmo apie girtus švenčių papročius nepriklausomoje lietuvoje kūrėjams Ingai Kaupelytei bei Rudolfui Levuliui ir jų kūriniui „Būk Linksmas“ šampano butelį ir apdovanojimą. Lietuvių poravimosi šokiai ir linksmybių ritualai, buitine kamera užfiksuoti 1992-2003 metais. Su visa pagarba Karoliui Jankui ir likusiai žiuri turiu pareikšti, jog tas filmas sukėlė man kraupulį ir pasibaisėjimą, bet gal buvo teisus žmogus, pareiškęs jog kituose niekiname tai, ko nekenčiame savyje. Buvo siaubinga. Nepasirodžiusieji Sabine Gruffat ir Ben Russel gavo apdovanojimą už mokslinės fantastikos filmą „The Atraxians“. Cyberpunk prieskonį turintis filmukas pasakoja apie naują komunikavimo būdą. Nuo savęs galiu pridurti, kad naujos bendravimo galimybės- sveikintina iniciatyva.
Geriausias Lietuviškas filmukas – estetiškasis Martos Dauliūtės „Andas”. Apdovanojimą už geriausią kovinę scena ir daugiausia sarkastiško juoko iš salės susirinko Arūno Eimulio „Home fu”. Kompiuterinio žaidimo forma pateiktas vaizdas primenantis seną gerą “Mortal Combat” rodo Olegas ir Force kovą bute, šalia indaujos. Nenuostabu kad Šiauliai vadinami Lietuvos Manchesteriu, dabar šiauliečiai galės prisiimti šį titulą ne vien dėl praeityje guvios roko scenos, bet ir dėl efektyvių spyrių, jau tapusių lietuviškuoju folk elementu. Lietuviškų gamtos ir muzikos motyvų apstu V. Kasparavičiaus „10 metų upėje“, kuris gavo kolektyvo D117 apdovanojimą.
Tęsiant muzikos temą, interpretacijos dainai “Funkstorung’s The Zoo” (Vokietija) kūrėjai Henrik Mauler, Jamie Raarung gavo apdovanojimą už kompiuterinės grafikos panaudojimą. Daug artimesnė nuoširdumu ir paprastumu man buvo Pedro Lino eskizinė animacija “A Menina Gorda”(Portugalija), gavus apdovanojimą už poezijos ir animacijos derinimą.
Pati dar būčiau apdovanojus “Nothing Am” Michael Thorsby, kaip pavyzdį tiems, kurie savo darbais pretenduoja į konceptualujį meną. Ir dedikuočiau autoriui, dinamiškajam Malevičiaus pasekėjui, visą filmą rodžiusiam 3 šnypščiančius baltus keturkampius juodame fone. O už geriausią istoriją – Amanda Boyle mįslingą pasakojimą“Hotel Infinity”(Didžioji Britanija), berniuko akimis atskleidžiantį matematinį begalinio viešbučio paradoksą.
Workshop. Karosta.
Kaip teko pastebėti lietuviški Juodkrantės “workshopai” savo būdu nelabai skiriasi nuo latvių Kultūros ir Informacijos Centro C@2 organizuoto “workshopo” darbų. Pasirinkta tema „Baltijos Šalys Ryškumo Zonoje“ skambėjo daug pompastiškiau už tai, ką teko pamatyti. Šioje festivalio dalyje parodyti filmai pastatyti Karostos workshopo metu. Šis miestelis – buvus sovietų karinė bazė, sulaukus Latvijos nepriklausomybės netekusi 76% arba 19000 savo gyventojų. Žemai lenkiu galva ir darau reveransą už tokią pažintį.
Next movie workshopas, kuruojamas Italijos „this is a Magazine“ žurnalo atstovų, skyrėsi nuo Karostos video dirbtuvių. Daugelis darbų pasižymėjo sveiku humoru ir gaivumu, nors ir dvelkė kaži kokiu studentišku kvapu. Tas kvapas ypatingai buvo jaučiamas workshopo darbų peržiūros pradžioje ir pabaigoje, stebint kartu su kamerą ekrane besiblaškančias jaunuolio kojas ir klausantis kalbų apie kūrybinės dirvos paieškas. Vis delto niekas negali apsakyti tyro vaikiško džiaugsmo, užliejusio mane prisiminus du vizualinius dirbtuvių etiudus: aplikacinę žirafą kabančią medy ir periodiškai ekrane beieškančius sukimosi ašies – Saulę, Mėnulį bei Žemę.
Pabaigai ant atviruko
Profesionalumas dažniausiai vyriausiųjų privilegija, o energija – pradedančiųjų. Tad linkiu su kiekvienais metais vis daugiau filmų, perspjaunančių festivalio logo pristatymą, ir išsamesnės informacijos internete. Buvo malonu apsilankyti.


Kovo 26, 2005 22:19
Festivalio pirmoji diena (Danija) buvo tokia beviltiška, jog atmušė bet kokį norą “daryti Next su kitais filmais”. Blogiausias otganizatorių sprendimas parodyti patį didžiausiąturimą šlamštą pirmąją renginio dieną!
Kovo 27, 2005 01:38
cia bandziau kazka sakyt kolegai, – kad nesusipratimu priezastis galetu but ta, jog pateikiant/promotinant situos menus daznai buvo klaidinama: atseit kino festivals. va, Kertuko (grynai is nesupratimo) keikiami Danu filmai buvo grynas videomenas. jei kam nors sautu i galva imt tai domen, gal kitu kriteriju griebtumetes. bet kuriuo atveju, kertukeli, kaip ir atsiliepimuose “apie avangardini kina”, taip ir siuo atveju per nezinojima, isprusimo spragas “pasisakai ant saves” – ne slamstas ten. tiesiog ne tai, ko tikejais.
Kovo 27, 2005 11:05
Isties matuojant liniuote apskritima gali nekas gautis!
Danu programa – zinant, kur atejai – buvo informatyvi ir idomi, konkursiniai vakarai – zavus ivairove, jauniems eksperimentatoriams suteiktomis galimybemis, net blykstelejo kai kuriais perliukais. Buvo smagu!
Sekmes organizatoriams, o “ejikams” – zinoti, kur eini.
Kovo 28, 2005 02:22
teigiamai vertinamas dalykas, visom keturiom uz!
Kovo 28, 2005 21:17
Tu aduti nevaidink visur labai kietuolio. Žinau koks yra videomenas (abejoju, ar pats buvai tame seanse ir matei ką ten rodė, nes tik pastoviai kyšo tavo noras “badyti” mane) ir atskirsiu kur yra kūryba, kur “šūdo malimas” (buvo ir toje programoje kai ko iš “videoarto, bet… mažuma).
Ir straipsnio autorė konstatuoja tą patį, ką ir aš teigiu…
Kovo 29, 2005 00:17
joks as tau adutis ar koks kitas adomutis; painioji su kazkuo nepirmakart; tas ir yra, kad buvau tik:) tame seanse ir maciau minimum 5 puikius, idomius darbus, neatmetant ne, nepabijokim, Buk Linksmas, kuri sis “str” nepagristai suvaro nezinia uz ka (nes isvardinti jo bruozai ir paveikumas yra pliusai, o ne atvirksciai), o siuol. videomena tu atmeti velgi nebepirmakart ir paprastai kaip visuma (nes nieko nezinodamas apie kokius nors siuolaikiskesnius kriterijus tiesiog ivardiji tau nesuprantamus dalykus “sudo malimu”), todel ir “dristu” tave badyt, nors ne toks mano tikslas, o gal tiesiog bent pabandyt priverst tave suabejot savo neklystamumu kai be jokiu argumentu nuolat tai vadini “meslu” ir kitais savo genialiais epitetais. siulau dazniau paziuret videodarbu ir paskaityt apie juos kritikos, o ne tiesiog macaicio ar stepoko strolios ar tiesiog ‘saves’ be jokio pasiruosimo instrumentais nurasyt ju i uzribius. “kyso” ne man, o is taves nuolatinis nesusipratimas. kuri galetu tradiciskai apvainikuot tavo “nuomone” apie j. meka :)
Kovo 29, 2005 08:47
5-is gerus darbus ir aš ten mačiau. Bet kada yra iš viso 25-i filmai, tai mažai guodžia.
Kada matysiu tamstos supratimo kriterijus, pasimokysiu ir vadovausiuos jais, nes tikrai Lietuvoje nežinau to meno kritikos, todėl ir nepaskaitau. Verstis iš kitų kalbų neturiu laiko – nėra ir tikslo.
Turi savo svetainę – parašyk ten apie videomeną. Būtinai paskaitysiu…
Kovo 29, 2005 13:25
as tai nejau del vienos priezhasties – nes sipka ir siputka sake kad tie zmones kurie organizuoja yra blogi zhmones:(
Kovo 29, 2005 17:56
ponas candykitchen.
as ejau ir man labai patiko.
Kovo 30, 2005 08:22
… kada festivalio organizatoriai “sėdi čia” ir “reaguoja” į pasisakymus…
Kovo 30, 2005 10:28
pliusas uz grazius video
Kovo 31, 2005 18:29
http://www.kinopavasaris.lt/peticija.htm – spauskit ant linko ir pareikskit savo nuomone del Lietuvos kino teatro issaugojimo!tik musu visu pastangomis galime sustabdyti kulturos ir kino griovima Lietuvoje!
Balandžio 11, 2005 15:14
“Filmų festivalio lauretai” lauREAtai,jei ka :)
Lapkričio 14, 2012 05:32
buy soma online soma shop online – carisoprodol in urine test