Šiaip, „Amerikos Dievaitis“ turėtų neegzistuoti. Tai visiškas mainstreamas, kuris žmones jau seniai turėjo užknisti. Stebuklas, kad ir šeštajame sezone šis realybės šou vis dar sutraukia minias žiūrovų, o dalyviai parduoda milijonus albumų.
Keisčiausia, kad ir ciniškieji kritikai apie šou atsiliepia daugiausia palankiai. „Amerikos Dievaitis“ netgi nieko apie muziką neišmanačius ir interaktyviai nebalsuojančius žiūrovus paverčia visažiniais ekspertais, kurie intensyviai diskutuoja, kas yra „geras“ pasirodymas. Savaitė po savaitės, visuomenė, kuri nėra linkusi į savianalizę, klausią savęs, kas ir kodėl jai patinka.
Tai veikia: „Amerikos Dievaitis“ yra svarbiausia hitų kūrimo vieta visame šou versle. Jis visiškai užvaldė televiziją, o mažesnės stotys tai net lygina su tsunamiu. Kelly Clarkson, pirmojo „Amerikos Dievaičio“ nugalėtoja pardavė daugiau nei 8 milijonus albumų; ketvirtojo sezono lyderė Carrie Underwood – 5 milijonus. Muzikantai, dalyvavę šiame šou, tačiau nebūtinai tapę nugalėtojais, laimėjo Grammy (Clarkson), Country Music Awards (Underwood) ir net Academy Awards (Jennifer Hudson) apdovanojimus. Dabar kiekvienas, besisukantis šou versle, turėtų kreipti dėmesį į šį muzikinio realybės šou fenomeną ir į tai, ką šis fenomenas sako apie nacionalinį muzikinį skonį. Amerika kol kas nežino, kas laimės šeštąjį „Amerikos Dievaitį“, bet mes žinome – kaip buvo išbandyta, ginčytasi ir patvirtinta – kas mums patinka.
Mums patinka gyvenimiškos istorijos
„Amerikos Dievaitis“, kaip mėgsta kartoti teisėjai, yra dainavimo konkursas. Kiekvienas, kuris nori laimėti, privalo per labai trumpa laiką išmokti labai gerai dainuoti. Bet tai yra melas. Taip, dainavimas yra labai svarbi pasirodymo dalis. Įdomu, kaip toli Jūs nueitumėte žavėdamas vien stulbinančia išvaizda…? Bet vadinti šou vien dainavimo konkursu reikštų, kad atlikus kūrinį galėtum gauti bet kurį balą nuo 0 iki 100 ir nieko asmeniško.
Deja, pasirodymas ir yra pats asmeniškiausias dalykas. Taškus gauni dainuodamas, tačiau laimi pasakodamas istoriją. Vieni tai daro dainomis, kiti savo pasirodymą paverčia trumpučiu nuotykiu. Pavyzdžiui trečiojo sezono nugalėtoja Fantasia Barrino savo gyvenimo istoriją (paauglė mama su kūdikių ant rankų) susiejo su dainavimu: ji stulbinančiai aistringai atliko dainą „Summertime“, pavertusi ją lopšine. „Istorijos, kuo dalyviai buvo prieš tai, yra pagrindinis dalykas mezgant kontakatą su žiūrovu.“, – sako „Amerikos Dievaičio“ vedėja Ryan Seacrest. Kai dalyvis pasako: „Aš dirbau banke.“, žiūrovai nejučia pagalvoja „Oho, aš irgi dirbu banke..“. Čia gimsta pats svarbiausias ir tvirčiausias ryšys. Dalyviai tam tikra prasme tampa žiūrovų šeimos nariais.
Kartu tai yra ir „skudurų“ šou. Žiūrovams patinka stilingai aprengti, blizgantys ir netikru auksu šlamantys dalyviai. Publika jaučiasi esanti nematoma dieviška ranka, tiesa, grožiu neprilygstanti dalyviams, bet stumdanti jų likimus kaip figūras šachmatų lentoje. „Nežinia, kas atsitiks. tai yra gyvai atliekama muilo opera. O tam, kad žiūrovai galiausiai dalyvius imtų tapatinti su savo šeimos nariais, reikalingas ilgas ir sunkus darbas…“ – pasakoja vienas realybės šou kūrėjų Simonas Fulleris.
Mums patinka, kai laimi geri vaikinai
Amerika yra šalis tarp meritokratijos ir moralumo. Mes užaugome su filmais ir pasakomis, kuriose geri vaikinai visada nugali blogiukus. Bet vaikai subręsta ir patenka į darbo rinkos mėsmalę, kur viskas, deja, yra kitaip.
“Amerikos Dievaičio” balsavimas žaidžia mūsų jausmais. Laimėtojas nebutinai turi geriausiai dainuoti, visų pirma laimėtojas turi turėti charizmą ir mokėti subtiliai ja manipuliuoti. Nes jeigu dalyvis parodys, kad yra tvirtai įsitikines savo pranašumu ir pergale prieš kitus, tuomet jis iškart pralaimės.
Pavyzdžiui yra daugybė geresnių atlikėjų už Paris Hilton ar Ashlee Simpson, kurie parduoda vos kelis tūkstančius albumų. Tačiau jie neturi charizmos arba nemoka ja manipuliuoti. Žvaigždė yra ne tik puikūs vokaliniai duomenys, bet ir sugebėjimas kada reikia atrodyti prastesniu nei iš tikro esi. Jeigu tuo netikite, dar kartą pažiūrėkite “Amerikos Dievaitį”.
Mums patinka būti nustebintiems to, ką jau pažįstame
“Amerikos Dievaitis” panašus į muzikos muziejų, kuriame reikšmingiausia pop muzika sumaišyta su multiintegralia nostalgija: bigband melodijos, disco ritmai ir THE CURE. Tikriausiai tai netinkamas būdas rasti/pagaminti pop žvaigždę, bet tiesus kelias įtikti visiems: nuo banalių namų šeimininkių iki kostiumuotų bankininkų.
“Statistinis tėvas net neįsivaizduoja, kas yra tokios grupės kaip ARCADE FIRE, MMS ar FALL OUT BOY.” – pasakoja realybės šou rengėjai. “Amerikos Dievaitis” yra savotiškas ryšys tarp kartų, juo gali džiaugtis ir tėvai ir vaikai. Tai didžiulis privalumas ir paskatinimas vyresniems žiūrovams, mat norėdami su savo vaikais kalbėti apie “Amerikos Dievaičio” pasirodymus jie privalo pasidomėti šiuolaikine muzika.” – tęsia “Amerikos Dievaičio” kūrėjai.
Mums nepatinka seksas
Pajuokavau, bet “Amerikos Dievaičio”auditorijai jis tikrai ne prie širdies. Kitaip tariant, atsiranda poreikis, pabėgti nuo supersekzualizuotos viešosios erdvės į netrualią. Tai reiškia, jog egzistuoja stiprus laidos, kurią ramiai galima žiūrėti su vaikais nebijant, kad ekrane pasirodys nuogo vyriškio siluetas, poreikis. Iš tikrųjų, realybės šou dalyviams vaikinams reikia pasiekti, kad suaugusios moterys už juos atiduotų savo balsą ir tuo pačiu pernelyg dideliu vulgarumu neišgąsdinti vaikų.
Kita vertus, hip-hopo ir rokenrolo stiliaus koncerte esmė yra swingas, merginos kurtinančiai spriegia tik pamačiusios, kaip gražuolis vokalistas svaiganančiai užsiverčia mikrofono stovą… Jos neprisipažins, bet maždaug kas antra mielai atsidurtų stovo vietoje. Šiuo atveju “Amerikos Dievaičio” dalyviams sunkiau, nes publiką jie turi paimti ne seksualumu, o kitokiu žavesiu. Kokiu, spręskite patys…
Vertėtų pasidomėti, ar tokie atlikėjai kaip Kelly Clarkson, netapę “Amerikos Dievaičio” nugalėtojais, būtų pardavę milijonus albumų ir laimėję prestižinius apdovanojimus. Ar jie yra PR kūriniai, ar iš tikrųjų turi talentą? Greičiausiai į abu klausimus atsakymas yra taip. Ir dar tiesa, kad realybės šou tapo savotišku modernios visuomenės pop kultūros požymiu ir be abejo didžiule pinigų darymo mašina bei hitų kepimo vieta. Tad nenustebkite, jei pabusite vieną rytą ir suprasite, kad Jus filmuoja…


Balandžio 23, 2007 00:07
1. Nuoširdžiai nesuprantu žmonių, žiūrinčių realybės šou, “okna”, kas ten dar iš tokių geresnių…
2. Pamaniau, kad esu baisiai neapsišvietusi šiuolaikinėje pop scenoje ir sumaniau patikrinti keleto čia išvardytų grupių myspace: “FALL OUT BOY has 1702137 friends”. KAS TOKIUS KLAUSO???!!
3. Ar mano muzikinis suvokimas iškreiptas, ar tų 1702137?..
Balandžio 23, 2007 08:09
to >> Generalinė Voveraitė
Kodėl manote, jog imtis būtinai turi būti šimtaprocentinė? Arba kitaip tariant, kodėl turi būti vien juoda arba balta? Gamta nėra dvilypė, ji daugialypė.
Balandžio 23, 2007 16:18
Ką turi omeny, sakydamas “juoda-balta”? Aš juk neliepiu visiems klausyti būtent tokios muzikos, kokią klausau aš, be to ir aš klausau ne vieną stilių. Bet minėtos grupės taip nuobodžiai brazdina gitarom. Milijonas tokių jau buvo ir tikriausiai dar bus po jų: visi vienodi, visi apsimeta šūstrais (bed-head ar emo šukuosenos, bet ant kelnių matos mamos gražiai išlygintas kantas), visų dainų priedainiuose būtina kuo intensyviau brūžinti gitarą ir rėkti mutacijos sudarkytu balseliu. Borring, absolutely borring.
Balandžio 23, 2007 20:41
Žmonės yra labai skirtingi. Vargu ar verta tikėtis, jog tavo pasaulio supratimas yra tapatus daugeliui zmoniu. Galbut kazkam patinka gitaru brazdinimas? Nera svarbu ar ta muzika gera ar ne (ar kitaip tariant kokybiska ar ne) zmonems tai paprastai nera argumentas, nes jie pasauli suvokia savo akimis. Kai kurie zmones klausydami gitaru brazdinimo girdi muzika. Nepriklausomai nuo kitu zmoniu nuomones, nes jie siek tiek kitaip ziuri i muzika.
Gal vertetu pagalvoti, kodel kyla noras zmones vienodinti?
Balandžio 23, 2007 21:28
Būtent visos “berniukų” (ar “mergaičių”) grupės yra vienodos. Man anaiptol nesinori suniveliuoti visus, aš tik svajoju, kad daugiau žmonių GIRDĖTŲ muziką ir suprastų, kas yra KOKYBĖ.
Kodėl žmonės savo noru susitapatina su mase? Kodėl paaugliai, kurie nori būti išskirtiniai, vieninteliai, maištaujantys, ima ir pasidaro visi vienodi? Na taip, jie skiriasi nuo suaugusiųjų, bet bendraamžių tarpe yra tik vieni iš daugelio.
Balandžio 23, 2007 21:52
tik prie kokybes butina prideti NUOSIRDUMA . kad ir kaip naiviai sis komentaras atrodo tai – mano nuomone :)
Balandžio 23, 2007 23:24
“sako „Amerikos Dievaičio“ vedėja Ryan Seacrest.”
rasysiu lietuvishkai. Rajanas Sykrestas nera Ji, be ‘amerikos dievaicio’ jis per E (enterteiment) kabeliny kanala veda ‘daily 10’ musu lietuvisko top 10 atitikmeni, toks gan tv dievukas, tai kazin, ar straipsnio vertejai labai suvokia ka jie vercia, ar jie patys yra mate ta sou, ta psichoze kuri vyksta tuo metu, sitas sou beje visus reitingus uzkariauja ir lyginasi tik su super bowle amerikinio futbolo finalu, pagal reitingus ir reklamos ikanius. Juolab, kad sitam sou vyrauja yvairus muzikos stiliai, nuo kantri iki pop/rock, todel tai apima visas valstijas ir kiekviena household, tiek kaimietis aidahe tiek miestiete paaugle l.a sedi prie teliku ir ziuri si sou. Po niekas nesibaigia, nes visi kiti kanalai ji aptarineja, rytines radio laidos kalba irgi apie last night sou. ir vistiek ka tuo norima pasakyti MUMS? mazai nesamoniu pas mus per tv rodo?