NUŽVELK MANE SAVO AKIM JUODOM

Natūralus grožis yra šūdas. Be mažų cheminių gudrybių nėra jokios vilties suvilioti vaikiną/merginą, atkreipti į save dėmesį ar išvesti iš proto auditoriją. Nepilnametės gerbėjos klykia tik nuo deginančio juodų akių žvilgsnio. Tai pirmieji suprato THE CURE ir BAUHAUS. Gilų liūdesį ir ilgesingą melancholiją paryškindami atrodytų visai nerūpestinga, bet kartu preciziškai nubrėžta plonyte juoda linija aplink akis. Tikras rokeris gitaros dėkle nešiojasi ne tik kelias nutrūkusias stygas, krūvą alaus kamštelių ir moteriškus apatinius. Rokeris nekelia kojos iš namų be kosmetinės. Nes paryškintos akys ir šiek tiek pudros vėl madinga. Nes jau nebeužtenka vien tik geros muzikos, reikia ir vaizdo.

Ne, švelniai papudruoti skruostikaulius, paslėpti kelių nemigos naktų juodas pėdas ant veido nėra neįprasta. Taip daro dauguma metroseksualų. Bet kodėl taip elgiasi ir blogi vyrukai, kitaip tariant – roko muzikantai? Juk glam rokas mirė. Tai buvo nepadorių septyniasdešimtųjų kūdikis, kurį didėjant tolerancijai į šoną nustūmė sekso skandalai ir diskusijos dėl gėjų santuokų. Bet yra ženklų, kad jis keliasi, nupučia dulkes nuo pečių ir šoka tiesiai į roko scenos vidurį. Nes naujieji stabukai atrodo kaip jaunesnieji grafo Drakulos broliai..

Po MTV Video Awards pasidarė aišku, kad pasirodęs scenoje su makiažu ir aptemptomis latekso kelnėmis ne(be)sukelsi diskusijų apie savo seksualinę orientaciją. Tačiau pradžioje viskas buvo kitaip: Davidas Bowie bene pirmasis, kuris išdrįso lipti ant scenos padailinęs veidą pudros ir tamsių šešėlių sluoksniu. Po jo pasirodymų kontraversiški vertinimai pasirodydavo ne tik spaudoje, bet ir sklandydavo tarp šiek tiek sumišusių paauglių. Žmonės rinkosi tarp „sekti“ ir „prakeikti“.

Panašiu metu Vokietijoje dygo BAUHAUS išbarstytos gotikos sėklos. Tamsūs veidai, niūrios melodijos ir žudantys tekstai papirko, nors jei atvirai, patys BAUHAUS nelabai įsivaizdavo, kokią muziką groja. Tai greičiau buvo ne muzika, o naujas požiūris, užgimusi kontrkultūra, vėliau virtusi sub ir pop.

Nors pagrindinė priežastis knistis mamos kosmetikos stalčiuje ir skolintis sesers šešėlius akims buvo kita. „Šešiasdešimtaisiais makiažas ant scenos buvo nemadinga, banalu, uždrausta ir kai kada net neįmanoma. Tad ryškiai pasidažęs vyras ant scenos buvo iššūkis“ – paaiškina Philipas Auslanderis, knygos apie glam roką autorius. Vyrai paprastai nesidažo ir nedėvi suknelių. O jei kartais vis dėlto apsivelka, tai tik vėlai naktį ir tik vonios kambaryje. Bet septyniasdešimtieji spjovė į tabu: makiažas ir ekstravagantiški rūbai atsidūrė scenoje. „Darau tai, ką noriu!“ – urzgė Davidas Bowie, jauno žurnalisto paklaustas, ar jis tikras dėl savo seksualinės orientacijos.

Aišku, Roberto Smitho iš THE CURE pajuodintos akys ir įkapių baltumo veidas nėra tas įvaizdis, kurį bruka dabartinė mada. Robertas Smithas nėra macho. Ar apskritai kosmetiką naudojantis vyras gali būti macho? Tikriausiai ne, bet jis gali būti ne mažiau populiarus. Kita priežastis, nulėmusi vyriškų suknelių pasirodymą scenoje, buvo siekis sužavėti ir parklupdyti žmones. Vaikinai iš DOORS jau buvo pabodę, ir tas nuolat geriančio ir besidulkinančio rokerio įvaizdis vargino. Reikėjo kažko visiškai naujo, kas vestų iš proto, apie ką rašytų laikraščiai, o sociologai vadintų naująja seksualine revoliucija. Makiažas ir suknelės buvo teisingas pasirinkimas.

Tiesa, dabar jau nebe tie laikai, kai Kurtas Cobainas per koncertus dėvėdavo suknelę, o KISS gašliai kaišiodavo liežuvius pro storai lūpdažiu nuteptas lūpas. Dabar pakanka kelių linijų aplink akis ir šiek tiek kūno spalvos pudros. Jaunosios gerbėjos dėl to parduoda ne tik savo sielas, bet ir išleidžia tėvų jų mokslams taupytus pinigus. Kaip sakė grupės AFI vokalistas Dave Havokas, makiažas yra dalis įvaizdžio, kuriuo stengiamės papirkti jaunąsias gerbėjas.

Pagrindinis šios glam išvaizdos grįžimo tikslas yra uždirbti dar daugiau pinigų ir tapti dar labiau populiariems. Aišku, atmetus malonumą dažytis ir įgyvendinti fantaziją. Jeigu anksčiau makiažas reiškė priklausymą tam tikram muzikos ir gyvenimo stiliui, tai šiandien jis nebereiškia nieko. Nes jei juodas makiažas madinga, tai nesvarbu, ko tu klausai. Svarbu, kaip atrodai. Ir jei tai padės parduoti rausvą pop muziką, tai atlikėjos bus nebe „katytės“, o „harpijos“. Nors Philipas Auslanderis įžvelgia ir gerąją pusę: „Kuo daugiau grupių dažysis ir naudos įspūdingus sceninius kostiumus, tuo geriau mums. Nes koncertai taps vis įdomesni, bus daugiau teatro elementų ir blizgučių..“.

Nors suprasti, iš kur kilo šis keistas dažymosi įprotis, beveik neįmanoma. Ar pradininku buvo Davidas Bowie, ar Robertas Smithas, nėra taip svarbu. Svarbiau, kad tai madinga. Ir muzikantai tuo naudojasi. Nes tai dar vienas būdas sužavėti. Nors Grūdui iš Pabradės (per TV rodomo realybės šou dalyvis) tai nepadėjo išlikti. Bene vienintelį Lietuvos glam rokerį publika išmetė. Gal nepatiko paryškintos akys ar pudra atrodė per pigiai..? Tačiau Grūdas, reikia pastebėti, yra išskirtinis, nes turi savo stilių, kuris yra kitoks nei likusiųjų muzikantų. Jei jis nukris į derlingą žemę, užaugs galingu baobabu, galbūt jo šakose lizdą susisuks naujoji Lietuvos glam rokerių karta..?