INTERVIEWING PETE TEO FROM MALAYSIA

Jeigu Jūsų žinios apie Malaiziją apsiriboja tuo, kad prisimenate ten vykusius realybės šou „Džiunglės“ ir atšiaurioje gamtoje pademonstruotas lietuviškas grožybes, nesijaudinkite. Geriau pasidarykite stiklinę gaivių vaisų sulčių, atsipūskite ir paskaitykite ORE parengtą interviu su bene garsiausiu Malaizijos muzikantu, dainų kūrėju ir aktoriumi Pete Teo. Jis ne tik vaidina naujojo kino bangos filmuose, yra išleidęs du beveik visus įmanomus Azijos muzikinius apdovanojimus susišlavusius albumus, bet ir užsitarnavo išrankiųjų Japonijos melomanų simpatijas, todėl yra reguliariai kviečiamas groti tekančios saulės šalyje. Tarp pasiruošimo naujam koncertiniam turui darbų Pete Teo su ORE kalbėjosi apie globalizaciją, undergroundą ir kiną…

ORE: Dauguma žmonių Lietuvoje apie Jus tikriausiai nieko nežino. Galbūt galėtumėte trumpai prisistatyti?

Pete Teo: Esu Pete Teo, daininkas ir kompozitorius. Taip pat vaidinu kine. Europiečiai, kurie domisi Malaizijos New Wave kinu mane geriau pažįsta kaip aktorių negu muzikantą.

ORE: Lietuvoje turime daugybę įvairaus plauko muzikinių realybės šou. Kaip manote, ar juose būna tikrai talentingų žmonių? :

Pete Teo: Nežiūriu realybės šou. Ir nemanau, kad tokie realybės šou kaip amerikietiškasis „American Idol“ yra vieta, kurioje galima rasti talentų. Manau, tokie šou rengiami tam, kad būtų galima sukurti pop žvaigždę, o ne išskirtinį muzikantą. Manęs tai nedomina… Tikriausiai aš per senas.

ORE: Ar šiuolaikiniame pasaulyje pakanka vien geros/išskirtinės muzikos kad taptum žvaigžde? :

Pete Teo: Vien geros muzikos niekada neužteko. Be daug sunkaus darbo ir trupučio sėkmės dar niekam nėra pavykę.

Nuo tada, kai video klipas tapo vienas svarbiausių ir būtiniausių dalykų populiariosios muzikos rinkoje, atlikėjas privalo būti charizmatiškas ir be galo išraiškingas. Manau, tai labai neteisinga. Ne visi puikūs muzikantai gerai atrodo TV ekrane ar video klipuose. Būtent dėl šios priežasties praradome daug išskirtinių muzikantų.

ORE: Kokios yra pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria Malaizijos muzikantai?

Pete Teo: Yra daugybė bėdų, kurios graužia kaklą Malaizijos muzikantams: nuo mažos ir nelanksčios vidinės rinkos, viešų erdvių, kuriose būtų įmanoma rengti gyvus pasirodymus, trūkumo iki silpno visuomenės palaikymo…

Tačiau didžiausia problema yra piratinių įrašų platinimas. Nebūtų per didelis hiperbolizavimas pasakyti, kad tai smukdo visą Malaizijos muzikinę rinką. Leidybinės firmos, vis dažniau susidurdamos su nelegalių CD platinimu ir nesugebėdamos pažaboti milžiniško mp3 srauto internete, nebeinvestuoja į naujus/jaunus atlikėjus, nes jie nebeatneša pelno. Prieš 15 metų buvo daugiau nei 700 atlikėjų, pasirašusių sutartį su leidybinėmis firmomis. Šiandien turinčių kontraktą yra mažiau nei 70. Per paskutinius aštuoniolika mėnesių užsidarė keliolika įrašų studijų, daugybė žmonių prarado darbą. Dabar Malaizijoje ne pats geriausias metas būti muzikantu.

ORE: Papasakokite plačiau apie Malaizijos underground sceną. Kokias galimybes tapti žinomais turi vietiniai muzikantai?

Pete Teo: Mes turime labai įvairiapusišką pogrindžio sceną, kurioje sukasi galybė gerų muzikantų. Tai ypač ryškiai matoma tarp anglakalbių malaiziečių. Prieš keleta metų spauda pradėjo aktyviai domėtis nekomercine muzika, tam skirdavo ištisas laikraščių skiltis. Toks susidomėjimas suteikė galimybę mažiau žinomiems muzikantams išlįsti į dienos šviesą, tapti mainstream’u.

Tiesa, Malaizijos vidinė muzikos rinka labai maža ir vietiniai palyginti su muzikantais Amerikoje ar Anglijoje, turi mažiau galimybių prasimušti. Tie, kuriems pavyksta, laimę bando kur kas didesnėse Kinijos, Korėjos ar Japonijos rinkose. Aišku, tai labai sudėtinga ir reikia pragariškai daug darbo. Šiuo metu tikriausiai yra mažiau nei dešimt indie muzikantų, kurie iš muzikos uždirba tiek, kad nereikia ieškoti kito darbo.

ORE: Kokia Jūsų nuomonė apie globalizaciją? Kaip ji veikia Malaizijos kultūrą?

Pete Teo: Globalizacja turi dvi puses: viena vertus, ji sujungia nutolusias bendrijas į vieną, kas yra tikrai nuostabu, kita vertus, ji marginalizuoja vietinės kultūros apraiškas, kas kelia didžiausią nerimą.

Šiuo metu Malaizijoje dominuoja importinė kultūra, nes šalis patiria milžinišką globalizuotos medijos įtaką. Vesdama šalį modernios ir kosmopolitiškos link, globalizacija beveik sunaikina arba nustumia į pogrindį vietinę kultūrą. Tai turėtų būti reiškinys, sujungiantis vietinę ir importinę kultūras, tačiau dabar vyksta veikiau naikinimas nei jungimas.

Tam, kad atsispirtų globalizacijos įtakai, vietinė kultūra turėtų mobilizuotis, menininkai pamiršti vidinius nesutarimus ir tapti vieningais. Kitu atveju nebeliks ko saugoti.

Mano nuomone, nevaldoma globalizacija yra kita imperializmo forma.

ORE: Jūs iš Malaizijos, reguliariai koncertuojate Japonijoje… Kodėl dainuojate angliškai?

Pete Teo: Malaizija yra multikultūrinė ir multikalbinė šalis. Dauguma žmonių kalba net keliomis kalbomis. Aš pats moku septynias… Dainuoju angliškai, tačiau vaidindamas kine galiu kalbėti kokiu nors specifiniu malaizietišku dialektu. Be to, mano šalis yra buvusi britų kolonija, todėl beveik visi miestų gyventojai laisvai kalba angliškai.

ORE: Kas svarbiau Jūsų kūryboje: muzika ar žodžiai?

Pete Teo: Abu svarbūs… Bet jeigu tektų rinktis, tuomet žodžiai.

ORE: Kaip apibrėžiate savo muziką? Ar tai folkrock?

Pete Teo: Tikriausiai.. tačiau yra ir džiazo. Manau tiksliausia būtų folk / rock / jazz. Kita vertus, negalvoju apie tai. Man visiškai nesvarbu, kaip mano kūrybą įvardija muzikos kritikai.

ORE: Kokios muzikos klausotės? Kokie atlikėjai daro didžiausią įtaką?

Pete Teo: Iš tikrųjų, klausau įvairios muzikos. Tarp reikšmingiausių atlikėjų norėčiau paminėti „Led Zeppelin“, „Van Morrison, Wataru Takada, Teresa Teng… šiuo metu labai daug klausau vidurinės Azijos muzikos. Taip pat mėgstu bulgarų choralus. Rašytojai V. Šekspyras ir Lu Hsun taip turi nemažai įtakos.

ORE: Kodėl antrasis albumas vadinasi „Television“?

Pete Teo: Nes visos dainos buvo parašytos žiūrint naujienas per televizorių.

ORE: Užbaikime pokalbį kinu. Vaidinate Malaizijos New Wave filmuoe. Kas tai?

Pete Teo: Mano ryšiai su New Wave kinu grįsti draugyste su vienu režisieriumi, su kuriuo dažnai bendradarbiaujame. Pradžia buvo šalutinėse Kuala Lumpūro (Malaizijos sostinė) gatvėse, kur filmavome pirmiasias scenas..

Malaizijos New Wave kiną labai sunku apibūdinti. Jis neturi jokio manifesto ar ideologijos. Greičiausiai tai net ne judėjimas.

Iš tikrųjų tai menininkų sambūris, pristatantis moderniąją Malaizijos kultūrą. Be to, jie dažnai bendradarbiauja, dalinasi idėjomis, tad iš šalies gali pasirodyti, kad jie turi daug ką bendrą. Vienintelis juos siejantis dalykas yra griežta opozicija fundamentalioms šalies mainstream’o kultūros problemoms.